Dark

Omdat ik zo teleurgesteld ben in dit album begin ik maar direct met mijn conclusie over dit product: zelden zo’n verzameling overbodige en tenenkrommende covers gehoord.
Wat er aan vooraf ging. De Engelse band Human League kent twee afscheidingen: Heaven 17 en British Electronic Foundation (B.E.F.). Laatste genoemde act was toen ze in 1980 begonnen, het meest experimenteel. (Luister naar hun debuut ‘Music For Stowaways’). In 1982 verscheen ‘Volume One’ uit de serie ‘Music Of Quality And Distinction’, een album met louter covers. Dat Tina Turner hier op voorkwam was al een veeg teken. In 1992 kwam deel twee uit en nu ligt deel drie in de schappen, met als ondertitel ‘Dark’. Producer Martin Ware, het enige vaste B.E.F.-lid, heeft een aantal zeer verschillende vocalisten gekoppeld aan de meest uiteenlopende covers. Maar…zit de mensheid te wachten op nieuwe muziek van Kim Wilde, Andy Bell of Sandie Shaw, laat staan als ze een nummer van anderen verkrachten. ‘God Only Knows’ is een prachtige Beach Boys song maar wie is Shingai Shoniwa wel niet dat ze denkt er iets goeds mee te kunnen doen? Datzelfde geldt voor Sandie Shaw die ‘Walk In My Shoes’ van Gladys Knight compleet vernachelt of Max Pokrovsky die Abba’s ‘The Day Before You Came’ totaal verkloot. Op deze ellende zijn twee uitzonderingen: de zeer originele versie van ‘Picture This’ (van Blondie) door Kate Jackson en Glenn Gregory (Heaven 17) die de Frank Sinatra klassieker ‘It Was A Very Good Year’ zeer stemmig brengt. Probeer deze te downloaden en vergeet de rest!

Oscar Smit
BritishElectricFou_Dark