City Lights Volume 1.5

Efficiënt-instrumentale hiphop op ‘City Lights Volume 1.5’. Vette, uitermate dansbare mid-tempo beats, spaarzame gitaarlicks, stijlvolle soulsamples, en vooral denderende bassen. De Nederlander Nicolay, beter bekend als producer van The Foreign Exchange, gaat hier zijn eigen weg en brengt voor alle huiskamerdj’s een instrumentale versie van zijn vorig jaar verschenen ‘City Lights Volume 1’ uit. De loungy tracks zijn van een knap doorgedreven rechtlijnigheid en vormen ongetwijfeld dé soundtrack voor een grootstedelijke, nachtelijke autorit. Talrijke platen in dit genre zijn prima basismateriaal om zelf mee aan de slag te gaan; Nicolay vormt hierop een prettige uitzondering: dit kwaliteitsvoer is uitstekend beluisterbaar op zich! Trouwens, de voortreffelijke mastering van het album (horen is geloven) knalt de bassen waarlijk de huiskamer in.
V gaat het daarentegen wat minder goed af. Op zijn ‘The Revelation Is Now Televised’ brengt hij vrij zoete nu soul, vaak afglijdend tot r ‘n b met weinig uitdaging. De uit South Jersey afkomstige zanger werkte in het verleden al samen met Will Smith of Justin Timberlake en dat hoor je er aan, want zijn album klinkt al bij al toch wat te gepolijst voor wat BBE Records doorgaans staat. Op ‘Born Again’ klinkt deze langspeler op zijn best: een hoopvol, rustig nummer, interessante samples, een originele en niet voor de hand liggende melodielijn. Een sterk contrast met de daarop volgende track, net datgene aantonend waar het misgaat: té weinig gevarieerde middelen worden ingezet in de productie. In casu biedt ‘Anotha Phase’ gewoon wat soulvocals op bijzonder doorsnee house-ritmes en dat kan niet de bedoeling zijn. Het niveau van de meeste andere nummers is wel hoger (b.v. ‘Best Friend’), doch V kan niet boeien over de ganse lijn.

Jo Vanderwegen