In 1990 ging elektronisch componist en musicus Jos Smolders (onder meer bekend van zijn werk met Frans de Waard, Roel Meelkop, Jac van Bussel en Peter Duimelinks in THU 20) een samenwerking aan met kunstenares Atty Bax. Op haar verzoek maakte hij composities om een performance van haar mee te begeleiden, een ritueel waarin ze de natuurlijke en culturele componenten van de mens met elkaar in overeenstemming wilde brengen. Een rondgang tussen twee uitersten. In 2013 wilde ze een filmopname van die performance digitaliseren, en daarmee ook de soundtrack. Daarvan bestond alleen een kopie op cassette, zo gebrekkig van kwaliteit dat hij besloot een nieuwe soundtrack te maken. Het resultaat heeft hij, met het opgeschoonde origineel, uitgebracht op ‘Circambulation Between Black And White’, de titel van de performance. Twee keer vier delen, genoemd naar de vier elementen, steeds van ongeveer gelijke lengte aangezien ze corresponderen met de films. Smolders heeft de herinnering aan de oorspronkelijke muziek losgelaten en is met nieuwe stukken gekomen. De klanken zijn heel anders: canvas en kleuringen zijn dieper, gevarieerder en subtieler in hun nuancering. Mooi zijn in het nieuwe ‘Fire’ de opnamen van vogelzang en een overvliegende straaljager. Maar er zijn, opvallend genoeg ook overeenkomsten tussen de twee versies, zoals langgerekte akkoorden die weldadig afsteken tegen elektronisch krachtvoer. Kort daarna heeft Smolders ‘Modular Works 2015Q1’ uitgebracht, een muzikaal verslag van zijn bezigheden in het eerste kwartaal van dit jaar. Zoals de titel al aangeeft, is de muziek gemaakt met een modulaire, analoge synthesizer. Drie titels verwijzen naar Robert Hampson (Loop, Main), maar het album is eerder geïnspireerd door Pierre Henry. Smolders masterde een selectie uit diens werk voor een set van tien lp’s. De grote theatrale gebaren van de Fransman, maar ook zijn liefde voor de schoonheid van klanken hebben hun weg gevonden naar de muziek van Smolders. Zeer aan te raden.