Burning Ghost Triptych

Achter een tot de verbeelding sprekende hoes, schuilt een nevenactiviteit van saxofonist James Annesley, die gewoonlijk eerder in jazzmiddens vertoeft. Niets van dat alles op deze digitale triptiek, die bij nader inzien uit vier delen bestaat.

Annesley graaft in een verzameling gevonden voorwerpen, en verwerkt de klankbronnen tot loops. We horen onder andere verweerde cassettes met muziekflarden en spookstemmen van afgedankte antwoordapparaten. Natuurlijk mag ook het degenererende geritsel van de originele dragers niet ontbreken.

Deze handelwijze doet onmiddellijk aan Fossil Aerosol Mining Project denken, maar toch zijn er enkele opmerkelijke verschillen. Zo voegt de warme vreemdeling aan elk van de drie tracks die naar ‘Burning Ghost’ verwijzen, analoge drumklanken toe. In combinatie met het doorgedreven gebruik van loops, wordt op die manier een toegankelijk ritmisch (dansbaar zelfs) album in elkaar gezet.

Hierdoor wordt de sfeer op slag luchtiger en minder melancholisch dan bij het Grote Voorbeeld. Dus ook wie destijds de meer (wikt zijn woorden) gestructureerde nummers van pakweg Negativland (ooit plunderden ze autowrakken op zoek naar achtergelaten cassettes) kon appreciëren, zal aan dit digitale album veel plezier beleven.

Tijdens het ingetogen vierde nummer ‘Neu’, mag een geestverschijning piano spelen tegen een achtergrond van geruis en natuurelementen, en zo komt de lange treurneus van Fossil Aerosol Mining Project toch nog om het hoekje kijken.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
WarmStranger_BurningGhostTripty
geplaatst:
do 9 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!