Blackout

Daar is er weer eentje, een kerel die drumt, zingt en gitaar speelt allemaal tegelijk. Uit Leeds komt hij deze keer. En al is hij al actief sinds 2007, ‘Blackout’ is zijn debuut. En wat voor een debuut! De songs hebben duidelijk de tijd gehad om te rijpen, uit te kristalliseren, de rommel weg te gooien, alles wat niet noodzakelijk is overboord te kieperen. De opener ‘Keep On Walking’ maakt ons meteen blij. Intense bluespunk zonder flauwekul, rammen als geen ander en spelen alsof Mick Collins het enige lid van The Gories was. ‘Thunderbird ESQ’, een song van The Gories, duikt trouwens halverwege de plaat op. We hadden het juist gehoord, maar werden nog meer verrast door de trashy cover van ‘Don’t Talk To Me’ van de dode legende en notoire vuilspuiter (ook letterlijk) G.G.Allin. Het is niet onmiddellijk het soort nummer dat we verwachten op een plaat op Voodoo Rhythm, maar het is niet alleen zeer goed gedaan, het is ook verrassend en dat siert artiest en label. We halen er trouwens met graagte nog een legende bij om naar te verwijzen: de tegendraadsheid van Captain Beefheart is namelijk alomtegenwoordig. Typisch voor deze release is dat goed geproduceerde songs afwisselen met quasi demokwaliteit. Het is het handelsmerk van het label en duidelijk ook waar Liam Watson (van de Toe Rag-studio’s) en Tim Cedar (Part Chimp) die de opnames hielpen maken, met plezier aan werken. Voeg daar nog het songschrijverstalent bij van Haint, en dan hebben we een knaller waarbij het eigen werk absoluut niet moet onderdoen voor de twee covers. Ook deze keer geen enkele zwakke song en lekker weer vet thrashy, om het geliktere geluid van Menic, de vorige release op het label, weer in de ban te doen. Fijn.

HankHaint_Blackout