728x90 MM

Black Tourmaline

Liefhebbers van duistere drones en verstilde ambient hebben in de uithoeken van het internet al lang het Belgische vlaggenschip Plague Recordings ontdekt. Het label dat zijn thuisbasis in Antwerpen heeft, kwam aan de oppervlakte met enkele sterk gelimiteerde cdrs en een uitgekiend releaseschema. Vooral het titelloze debuut van Audela en het werk van Wicked Messenger bleven nog lang nazinderen op de kantoren van dit blad. Frederik Devos, de man achter Plague Recordings, is een oudgediende van dit tijdschrift en naar we vermoeden/vrezen laat zoiets sporen na. ‘Black Tourmaline’ de opvolger van Wicked Messenger zijn debuut ‘The River Disappeared Sidewards’ worden de grote middelen aangesleurd. De honderdvijftig exemplaren werden verpakt in een harde plastieken kast en verzonden in een gitzwarte enveloppe. Niet toevallig de kleur die de hoofdrol speelt op ‘Black Tourmaline’. Martin Kränzel, in een grijs verleden oprichter van het digitale noiselabel Cross Fade Enter Tainment’, nam de plaat in veertien dagen op en gebruikte hiervoor enkel een elektrische gitaar. Wie een gitaarplaatje verwacht, komt bedrogen uit, want Kränzel trekt het klankpalet breed open tot een langgerekt geluidstapijt dat het best tot zijn recht komt onder een koptelefoon. Klasseplaat. Hoog tijd om eens in Antwerpen aan de deur te bellen.

tekst:
Peter Deschamps
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!