728x90 MM

Black Light Spiral

Het ontstaan van de term ‘bass music’ is een mooie illustratie van hoezeer traditionele grenzen tussen moderne muziekgenres vervagen. Wanneer niemand zich meer aan allerlei ongeschreven regels wenst te houden, wordt het onmogelijk dubstep, garage, techno en drum ‘n’ bass nog uit elkaar te houden. Maar zelfs het label ‘bass music’ past Untolds debuutalbum amper, waar dat zijn eerdere releases op R&S en 50 Weapons wel deed. De plaat begint met loeiende sirenes, als waarschuwing voor het onheil dat komen gaat. Daarna golven de omineuze geluidsgolven en diepe, diepe bassen af en aan. De opbouw is minimaal – de nummers rollen door zoals ze beginnen – de sound is rauw, kaal en vaak overstuurd. Incidenteel vliegen er bleeps en blorps uit oude synths langs, maar het idee van “melodie” is niet aan Untold besteed. Op de eerste twee nummers veroorzaken de hypnotische, geloopte stemfragmenten van toasters over de heavy bass een fijn gevoel van dread. Een echte beat ontbreekt zonder dat het afbreuk doet aan de impact. Daarna volgen er een aantal minimal techno tracks met genoeg distortion op de beats om zelfs een beetje avontuurlijke Esplendor Geométrico-fan gelukkig te maken. Heftiger dan bijvoorbeeld Shifted, en minder beukend dan Perc, Mondkopf of Forward Strategy Group, maar met dezelfde grijsgrauwe ondertonen.

tekst:
Maarten Schermer
beeld:
Untold_BlackLightSpiral
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!