Beatings

Tot half één ’s nachts hebben ze ons laten wachten, The Noise Band From Bletchley, toen ze in November in Antwerpen kwamen concerteren. Een paar bandleden lagen diep in slaap over de zeteltjes van Scheld’apen gedrapeerd. Maar van zodra ze dan toch het podium waren opgesukkeld, namen we spontaan een luchtgitaar-spreidstand aan, want Action Beat is live een behoorlijk feestelijke en genereuze affaire. De actie vond trouwens tot ver voor het minuscule Scheld’apen podium plaats, want Action Beat zijn live minstens met zeven. Her en der wordt de band neergezet als ‘noise-bigband’, maar daarbij moet u vooral niet denken aan de écht zenuwtergende exploten van Prurient of Wolf Eyes. Eerder is Action Beat een alternatief voor wie de vroege, baldadige Sonic Youth nooit aan het werk zag of voor wie vindt dat Boredoms wel heel erg weinig in de lage landen concerteren. Pakweg ‘Krang’ klinkt zelfs alsof Sonic Youth Boredoms heeft uitgenodigd, en daarbij slechts één eis heeft gesteld: “het moet wél leuk blijven”. ‘Bergen to Bletchley’ klinkt dan weer een beetje als The Ex, die aan Han Bennink de opdracht gegeven hebben: “mot maar eens lekker nààst de maat, vriendje”. Ook dàt draagt vanzelfsprekend bij tot de goede sfeer.
Door het hoge feestgehalte van de liveshow hadden we geen al te hoge verwachtingen van deze ‘Beatings’. Onterecht, zo blijkt nu, want Action Beat blijkt ook in huiselijke kring behoorlijk op de feestspieren te werken. Het kan aan de staat van onze huiskamer liggen, maar leg het manisch voortjakkerende ‘Straight’ in de cd-lade en wij staan al snel bovenop de salontafel onbetamelijke gebaren te maken. Afsluiter ‘Chug’ is onze absoluut favoriete track en tegelijkertijd een mooie illustratie van ‘eruit gaan met een knal’: snel, hard en ongemanierd.
Geen moeilijkdoenerige nieuwlichterij dus, maar wél bijzonder goed gedaan, en bovendien net zo goed geschikt voor het begin van een lange werkweek als voor diep in het weekend. Overigens gaat ‘Beatings’ vergezeld van een extra cd, met daarop de resultaten van twee improvisatiesessies. Doe er uw voordeel mee, zolang de voorraad strekt.

Stijn Buyst
ActionBeat_Beatings