Automatic Writing By The Moon

Twee moeilijk te doorgronden maar des te intrigerender albums, het ene een soloalbum van gitarist Lobdell, het andere een trio dat onder zijn leiding staat, dat krijgen we van Holy Mountain voor de kiezen. Lobdell is niet alleen onder deze twee noemers actief, maar zet tevens zijn stempel op illustere bands als Sufi Mind Game, Code Orange en Baseball Astrologer. Daarnaast beroert hij tegenwoordig veelvuldig de snaren bij Faust, het alom bekende avant-gardemonster. Zijn soloplaat bevat voornamelijk melodische composities voor akoestische gitaar en ring modulator. De gitaar is echter veelal dermate vervormd, dat het oorspronkelijke akoestische geluid nog nauwelijks herkenbaar is. Zoals de meeste van ’s mans platen is ook hier de variatie heel groot. Zweverige, aan psychedelische folk verwante nummers (‘Automatic Writing By The Moon’) wisselen af met nummers die zo in een roadmovie kunnen (‘Pluto In Retrograde’), ‘Uranian Wind’ is dan weer een eigenzinnige versie van Spaceman 3. ‘The Departure’ is de enige cover op de plaat, een track oorspronkelijk van de hand van Victor Jarra en door Lobdell gearrangeerd als een Morricone-tune. Een onwereldse en toch rustgevende sfeer, dat is wat hier wordt gecreëerd. Soms repetitief, soms experimenteel maar vooral vreemde folk. Het Davis Redford Trio stapt af van de soms ingetogen schoonheid van Lobdell’s soloplaat om er een noisy jamfeest van te maken. Heftige gitaren vliegen ons om de oren, de pedalen worden volop ingedrukt om een psychedelisch aandoende, losjes geïmproviseerde set op ons los te laten. Het album opent subtiel met dronerig gitaarspel, maar de orkaan breekt nadien volledig los. Nu en dan wordt wat gas teruggenomen, met een qua sfeer en opbouw aan Mazzy Star verwant popliedje (‘Buble Wrap’), maar het zijn de onvervalste gitaarmuren die impressionant zijn. Drie jaar is aan deze plaat gewerkt, en het is eraan te horen: het geluid is perfect, aan de nummers werd eindeloos gesleuteld totdat alles precies goed zat. Heel geslaagde experimentele psychedelica is het resultaat. Beide platen zijn erg aan te bevelen voor liefhebbers van Charalambides, Animal Collective, Six Organs Of Admittance en Sunburned Hand Of The Man.