Aus Grauer Städte Mauern – Die Neue Deutsche Welle 1977-1985 (Teil 2)

Bear Family wil aan de hand van niet minder dan vier lijvige compilaties het volledige verhaal vertellen van de zogenaamde Neue Deutsche Welle, de Duitse variant van wat in Engeland new wave werd genoemd. In Duitsland had men het kortweg over NDW. Zeg maar de periode van eind jaren 1970 tot halverwege de jaren 1980: grosso modo van proto-punk tot postpunk. Doorgaans overheerste een popgevoel en bleef het allemaal wat weg van extremere (sub)genres. NDW kon even goed een (pastiche) rockabilly-gezicht hebben. Als tijdsdocument verricht ‘Aus Grauer Städte Mauern’ echter geen baanbrekend werk. Het is ook niet de eerste NDW-geschiedschrijving. Of de eerste volledige. Het is echter wel een uitermate leuke instap voor wie nog niet of onvoldoende vertrouwd is met dit stuk Europese muziekgeschiedenis. Klassiekers en (cult)hits van onder andere Nena, Nina Hagen Band, Fehlfarben of Extrabreit worden immers afgewisseld met eendagsvliegen, onnozelheden en (obscure) curiosa. Een 150 pagina’s tellend boekje voorziet de twee cd’s (46 nummers uitgesmeerd over ruim 170 minuten muziek) ruimschoots van tekst en beeld. In het Duits weliswaar, maar dat mag de pret niet drukken. Grotere namen als Rheingold, Ideal, X Mal Deutschland, Trio, Profil, Peter Schilling en Die Krupps mogen uiteraard niet ontbreken; en dat doen ze ook niet. Niet per se met hun bekendste nummers op dit tweede hoofdstuk, maar die komen in de complete serie (uiteraard) wel ruimschoots aan bod. Wie dus een min of meer compleet zicht wil krijgen op de stroming is er aan voor de moeite: die zal namelijk verplicht worden om alle acht cd’s in huis te halen. ‘Teil 2’ licht immers maar een stukje van de sluier op.

Serge De Pauw
Various_Artists_Aus_Grauer_Stdte_M
do 29 nov 2018