Geschiedenis. 1998. Twee jongens uit Sheffield formuleren het antwoord op Autechre, Manchester based en net begonnen aan hun steile, wereldwijde opmars. Mat Steel en Mark Fell dopen hun groep Snd. Hun eerste wapenfeit verschijnt op het mythische label Mille Plateaux. De rest is, zoals eerder gezegd, geschiedenis. We zijn elf jaar verder en zeven jaar verwijdert van het laatste volwaardige plaatwerk van de groep. Er waren tussendoortjes, collector items die de status van de groep alleen maar bevestigden. Er was meer, niet veel, maar toch. Mark Fell bracht recent nog solowerk uit en de groep fungeerde al die jaren zowat als vast voorprogramma van Autechre. Met ‘Atavism’ – uitgebracht op Raster-Noton, alsof er geen andere keuze was – doorbreken ze de radiostilte. ‘Atavism’ is een pure, onversneden en helaas ook wat voorspelbare Snd-plaat geworden. Kurkdroog en minimaal, afgemeten en met oog voor detail in elkaar gepast. Kan je een dergelijke plaat mooi vinden? Neen. Je kan in bewondering staan voor de perfectie en de kunde van Snd. Je kan je verdiepen in de oerkracht en de densiteit van hun geluid. Je kan (pogen) hun concept te doorgronden en te ontrafelen. Je kan duizend keer cruisen door ‘Atavism’ en bedwelmd worden door hun filosofie. We wensen het u toe, want ‘Atavism’ is een meesterwerk, opnieuw, maar moeilijk te verklaren (opnieuw). Gelijktijdig met ‘Atavism’ brengt ook labelgenoot Pixel nieuw werk uit. ‘Display’ en ook ‘Set Your Center Between Your Parts In Order To’ vonden we bij hun release mooi plaatwerk dat vooral door de gelaagde aanpak en de avontuurlijke wendingen een heel eigen plaats innam in de catalogus van Raster-Noton. Met ‘The Drive’ (een titel die staat als een huis) verdiept hij zijn werkmethodes. Wat Pixel zo uniek maakt zijn zijn open structuren, de rake koerswijzigingen en de atmosfeer die hij feilloos weet op te bouwen. Twee aanraders op Raster-Noton, eerlijk is eerlijk, ik zou toch vooral inzetten op ‘The Drive’.