At GRM

Marsen Jules, alias Martin Juhls, overbrugt de tijd tussen zijn succesvolle ‘Beautyfear’ van eerder dit jaar en een volgend album met de mini ‘At GRM’. Zoals de naam al aangeeft, nam hij de plaat op in de legendarische GRM studio’s van de RTF in Parijs, waar grootheden als Pierre Schaeffer, Edgard Varèse, Iannis Xenakis en talloze anderen hem voorgingen. GRM was misschien niet de bakermat van de musique concrète, maar zeker wel een van haar belangrijkste broedplaatsen. Het is dan ook zeer terecht dat Editions Mego al een paar jaar de herinneringen levend houdt middels haar Recollection GRM-programma van re-issues. En ook begrijpelijk dat Juhls zeer vereerd was toen hij in 2009 de mogelijkheid kreeg twee weken als artist in residence in de GRM studio’s te werken. De twee lange stukken op deze cd, samen goed voor 34 minuten muziek, zijn het resultaat van dat verblijf. Verwacht echter geen koppige experimenten met gevonden geluiden en montage zoals we die van Schaeffer en consorten kennen; ‘At GRM’ sluit aan bij het geluid van zijn laatste plaat: een warm bad van langgerekte, modulerende tonen. Het lijkt er op dat Juhls een aantal uitgangspunten van musique concrète nam, en die binnen zijn eigen stijl toepaste. Wat misschien ooit fragmenten van een opname van strijkers waren, rekt hij op, manipuleert hij, tot er iets heel nieuws ontstaat. Het is een stuk minder gelaagd dan ‘Beautyfear’, en mist de ritmische elementen die hij daar soms gebruikt, maar sommige ideeën zijn vergelijkbaar. ‘At GRM’ is een tussendoortje, maar zal in de smaak vallen bij liefhebbers van het werk van William Basinski, Stephan Mathieu en andere makers van lange, orkestrale drones.

MarsenJules_AtGRM