An Incomplete Guide to VORPAL Music

Het Cock Rock Disco label blijft vers bloed importeren en neemt het heft stevig in handen om de gebruikelijke electronica en breakcore the fileren om het te verkopen aan het schemergebied. Diezelfde filosofie geldt ook voor nieuwkomer VORPAL, alias Andy Kozloski uit Pittsburgh, die balanceert tussen diverse disciplines van het electronica gilde. Of de geluidssfeer is te ontspannen voor spontane dans aerobics of te nerveus om rustig op de sofa plaats te nemen. Wie gaat dat aan de labiele jongen vertellen die de kluts kwijt is in de gang tussen het cafe en de dansvloer? Als er dan na enkele nummers een goede hangplek gevonden is voor de radelozen, zijn de structuren beter te verteren en boert het ritme zich een weg naar boven. VORPAL gebruikt zachte electronica tonen voor de melodieën, wel-of-niet ratelende drums voor de bassen, gemengd gebruik van ritmes en leent pagina’s klassieke muziek ter inspiratie, waarvan een Gymnopedie van Erik Satie hoofdverdachte nummer 1 is. Het skelet hangt treurig in de kast, want de doden protesteren niet. Andere nog levende verdachten zitten in de verhoorcel: Opiate die samen met Eight Frozen Modules dronken werd en Boards of Canada aanrande, Susumu Yokota die Squarepusher stalkte en andere verdorven, verlepte liefdesverklaringen. De motieven en schuldbekentenissen zijn snel bekend en de alibi komt nooit uit de verf. En dan staat Cock Rock Disco daar opeens met de borg. Huisarrest en een taakstraf van laptop slavernij was achteraf blijkbaar de logische oplossing.