An Eternal Dark Horizon

Uit de diepste hellekrochten van Noorwegen kroop in 2003 Throne Of Katarsis onze wereld binnen, met de missie om uitgepuurde, atmosferische en occulte black metal over de mensheid te kieperen, met de focus op het verspreiden van de onheilige boodschap door middel van blasfemische teksten, geënt op de ware ondergrondse Noorse black metal van het begin van de jaren 1990. Het duo Vardalv (drums) en Grimnisse (al de rest) maakte een eerste demo en verspreidde die op veertig exemplaren. ‘Unholy Holocaustwinds’ noemde dat werkstukje, gedeeltelijk opgenomen in de wouden van Liarlund met een viersporen cassetterecorder. De kleine oplage zorgde toch voor een kleine aardverschuiving binnen de zwarte scène, waarop het duo de cassette liet uitbrengen op vinyl via Warfront Production en het eclectische Paradigms Recordings voor de cd-versie (in een kleine, heel verzorgde oplage, zoals we van Paradigms gewend zijn, zie Gonzo 75). De tweede demo ‘Blodslakt’ werd alleen aan een paar vrienden uitgedeeld, want die demo vormt de basis voor ‘An Eternal Dark Horizon’, een album dat grotendeels in 2005 tot stand kwam. Het duo wachtte op het juiste label alvorens de plaat op de markt te gooien, en koos uiteindelijk voor Candlelight, waarvan we nu eindelijk het resultaat mogen aanhoren. De band klinkt nog steeds even primitief en rauw als op de voorganger en mengt ook hier furieuze black metal met akoestisch gespeelde atmosferische stukjes die de grimmige sfeer alleen maar versterken. Vijf lange epische tracks staan er op, die ons na een klein uur volledig murw hebben geslagen. Van de teksten begrijpen we natuurlijk geen ballen, maar dat ze duister en donker zijn staat buiten kijf. Degenen die al eens een plaat van Burzum, Xasthur, vroege Mayhem of Forest Silence consumeren, is dit verplichte duivelskots.