Amon Tobin (box set)

Dag Ninja Tune, hoi PIAS. Proficiat met die superdeluxe Amon Tobin box set, boordevol hoofdzakelijk nooit gereleased materiaal. Zes 10” vinylplaten, zeven cd’s, twee dvd’s en ‘verschillende posters’ bevat dat luxeobject: faut le faire. Alleen al het vinyl en de cd’s bevatten samen bijna honderdveertig (140) nummers. Daarvan kregen wij er veertien (14) op een promosamplertje. Helaas kunnen wij over de muzikale kwaliteit van deze boxset dus geen verdere mededelingen doen. Onder de gegeven omstandigheden moeten we er helaas van uitgaan dat jullie voor die sampler de 10% beste nummers hebben uitgekozen. En dat er – wie weet – bij die andere 126 songs misschien wel wat vulsel zit. ‘Yellow Submarine’ is ook nooit gerecenseerd op basis van ‘Hey Bulldog’, hoewel de plaat er zeker niet slechter was uitgekomen.
We zijn heus niet van slechte wil, maar sinds de ‘Isam’ show die we eind vorig jaar bijwoonden hebben we de indruk dat Amon de laatste tijd iets te fel inzet op visueel vuurwerk (knappe show, dat wel) en iets te weinig tijd overhoudt voor de muzikale invulling daarvan. Het zou met zo’n indrukwekkende box – hoe lang duurt ie eigenlijk, in totaal: ben ik met een lange zaterdag klaar, of neem ik maar beter een weekend vrij? – maar eens net zo kunnen zijn, natuurlijk. Wel: als er effectief sprake is van muzikaal vulsel, dan hadden we daar graag onze lezers voor gewaarschuwd. Als het drie dagen hoogstaand luisterplezier betreft natuurlijk nog meer.
Aan de lezer: indien u 191 euro op overschot heeft, kan u ‘Box Set’ zo bij Standaard Boekhandel ophalen. En als u ons nu wil excuseren gaan wij platen recenseren waarvan we alle tracks mogen beluisteren.

Stijn Buyst