All Tense Now Lax

De muziek van Liberez blijft, ook op het derde album, een teletijdmachine die ons terugvoert naar de embryonale dagen van de industriële muziek. Inderdaad, nog voor de geboorte: toen zelfs de genreterm nog moest worden uitgevonden. Conventionele instrumenten als gitaar, piano en viool worden onconventioneel gebruikt, en aangevuld met percussie, loops van haperende elektronica en tal van slepende en schurende objecten, die door mensen zoals wij bouwafval genoemd worden. De mannelijke en vrouwelijke vocalen worden claustrofobisch gebracht: een totaal in zichzelf gekeerd iemand wauwelt in het goedkoopste dictafoontje uit de Tandy-catalogus (editie winter 1978). Het primitieve gevoel wordt nog opzettelijk versterkt door technische bijgeluiden (klakkende drukknoppen) die we herkennen uit tijden dat we zelf nog met cassetterecorders speelden (nog niet zo heel lang geleden dus). Maar begrijp ons niet verkeerd: dit drietal beheerst zijn instrumenten en is ook perfect in staat om een griezelmelodie voor piano te componeren, volksmuziek uit de Balkan te stelen, of een viool opzettelijk te laten klinken als The Velvet Underground. Samengevat is deze mooi vormgegeven lp/cd vooral geschikt voor zij die zich graag wentelen in de pioniersdagen van groepen als This Heat, Cabaret Voltaire, Factrix en Throbbing Gristle.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Liberez_All_Tense_Now_Lax
geplaatst:
za 15 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!