Alien World

Het uit Krasnoyarsk, Siberië, Rusland afkomstige Below The Sun komt twee jaar na het aan onze aandacht ontsnapte debuut ‘Envoy’ opdraven met een album gebaseerd op de roman ‘Solaris’ van de door ons zeer gewaardeerde schrijver Stanislaw Lem. Het boek werd later op magistrale wijze verfilmd door Andrei Tarkovsky en Steven Soderbergh. Beide films en de roman zijn zeer aan te raden en we gaan dan ook niet echt diep in om de verhaallijnen, die we jullie graag zelf willen laten ontdekken. Kort door de bocht handelt het verhaal over een buitenaardse intelligentie, in de vorm van een waterplaneet, waarop een menselijke ruimtereiziger zijn eigen herinneringen opnieuw tot leven ziet komen als deel van de communicatie tussen menselijk en buitenaardse intelligentie. Een band moet van goeden thuis zijn om dit beeldrijk en intelligent verhaal naar muziek te vertalen. Of de Russen daar echt in slagen, daar zijn we nog niet aan uit. Waar we wel aan uit zijn is dat de band met zijn ijskoude doom en black metal gelardeerd met wat meer symfonische stukken een zeer te pruimen conceptalbum in elkaar heeft geknutseld. Het kwartet kiest voor meer zang dan op de voorganger (zegt hun bio), al klinkt dat logisch als je als band een roman naar geluid wil omzetten. Hier en daar duiken ook wat progressieve elementen op. Gelukkig zijn die schaars en interrumperen ze niet in ons luistergenot. De termen symfonisch en prog doen ons namelijk al bij voorbaat huiveren. Hier en daar horen we wat klanken die uit een synthesizer kunnen komen, om het kosmische gevoel mee vorm te geven, al beweert de band alleen drums, bas en gitaar te hebben gebruikt, desnoods met wat effecten erop. Belangrijk is dit niet natuurlijk. Mensen die zich iets kunnen voorstellen bij een kruising van vroege Katatonia en latere Pink Floyd hebben er een te ontdekken plaatje bij.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
BelowTheSun_AlienWorld
geplaatst:
do 20 jul 2017

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!