Acid Yantra

Acme, het label van Sun Dials Gary Ramon, gaat verder met het heruitbrengen van de platen van zijn band. Hij grijpt meteen de kans om de albums waar hij niet of minder tevreden over was, helemaal of gedeeltelijk te herwerken. Dat is vooral het geval bij de nieuwe versie van het album ‘Libertine’. Twee nummers van de oorspronkelijke release zijn helemaal weggelaten, de volgorde van de nummers is gewijzigd en alle overblijvende tracks zijn helemaal herwerkt. Startend van de originele tapes heeft meestergitarist Ramon alle productionele snufjes die er oorspronkelijk aan te pas kwamen, naar de prullenmand verwezen. Hij heeft de nummers helemaal uitgekleed tot alleen de ruwe basistracks resteerden, met acht ruwe diamantjes als resultaat. Toevallig hebben we hier ook de oorspronkelijke release uit 1994 (Beggars Banquet) liggen, zodat we kunnen vergelijken. En we zijn het eens met Ramon. De songs klinken nu een stuk krachtiger dan voorheen, rauwer en directer ook. De psychedelisch aandoende gitaarpartijen, met veel wahwah, hebben die productionele opsmuk immers helemaal niet nodig. Mellotron en exotische percussie geven deze plaat nog wat extra cachet. Ramon leek in 1994 verloren te zijn gelopen in een te grote studio en zet dat euvel nu recht. Zoals het hoort, krijgen we met ‘Libertine Deprogrammed’ eindelijk de versie van de plaat te horen die de artiest zelf altijd al wilde horen. ‘Acid Yantra’ is de door publiek en pers meest gewaardeerde cd die de band ooit uitbracht. Oorspronkelijk uitgekomen op Beggars Banquet in 1995 heeft Ramon deze plaat digitaal opgepoetst om de sound beter op de vereisten van de tijdsgeest af te stemmen, maar verder is hij er wijselijk afgebleven. En dat is maar goed ook, want nergens zijn er minpuntjes te ontdekken. Ook die ene bonustrack past namelijk perfect binnen het kader van dit werkstuk. Sun Dial was voor deze plaat dan ook in supervorm en vond het perfecte evenwicht tussen rustige psychedelische nummers en freaky gitaren zoals de shoegazers dat ook zo graag deden. Het vierde bandlid, dat nog meewerkte op ‘Libertine’, is inmiddels alweer de laan uitgestuurd (samen met een ander lid, beide werden door één nieuweling vervangen) zodat de band in zijn sterkste bezetting, als trio, fungeert. De glansrol van gitarist Ramon wordt er alleen maar groter door, want op ‘Libertine’ deelde hij het gitaarwerk nog met een tweede gitarist en dat ging de man minder goed af. Ramon wil zijn plek voor zich alleen en wil het gitaargeluid helemaal zelf bepalen. Dat is duidelijk te merken aan ‘Acid Yantra’, waar het gitaarwerk tot het beste behoort van de hele psychedelische acidscène. Geen oeverloos studiogepiel deze keer. De plaat werd opgenomen in een achtsporenstudiootje zodat alleen de basis is overgebleven. Luister naar ‘Nova’ en ‘Apollo’ waarin de rockgitaren loeien en geniet, languit achterover in de zetel.