Acid Or Blood

Net als veel liefhebbers van het extremere gitaarwerk dachten we dat Racebannon er een aantal jaren terug de brui aan had gegeven. ‘In The Grips Of The Light’ en de rockopera ‘Satan’s Kickin’ Yr Dick In’ (over Rodney die zijn ziel verkoopt aan de duivel en transformeert in loungezangeres Rhonda Delight) dateren allebei uit 2002, toen de band nog onder contract stond bij het in indierock gespecialiseerde Secretley Canadian. Als screamo metalband waren ze op dat label de vreemde eend in de bijt, maar dat vindt het kwartet net zo leuk. Recentere tekens van leven waren er niet echt. ‘First There Was The Emptiness’ werd heruitgegeven in 2005 en ook de obligate compilatie met singles en rariteiten kwam bovendrijven. Maar op nieuw werk was het wachten tot de band tekende bij een nieuw label. Ze werkten samen met Mike Bridavsky (Russian Recording) en Bob Weston (Shellac) en de doorwrochtheid van hun spastische noisecore heeft nog nooit eerder zo geknald als op dit ‘Acid Or Blood’. De maniakale voordracht van Mike Anderson klonk nooit eerder zo psychotisch als nu en de hersensplijtende gitaarriffs van medeoprichter James Baumann hakken ongenadig ieders schedel aan gort. Rauwer, gemener en destructiever dan ooit is Racebannon nog steeds de kampioen van de massieve riff. Breakdowns en keyboards zijn aan deze band niet besteed, al hebben ze duidelijk invloeden van het screamo- en hardcoregenre in hun nummers verwerkt. Cherubs, Shorty en Melt-Banana in één geleid door Buzz van de Melvins, het is een poging tot een adequate beschrijving van de elf meesterlijke nummers.

Racebannon_AcidOrBlood