Achtung Banditi!

Het Italiaanse Turijn is de uitvalsbasis van producer en muzikant SAL. Zijn eerste wapenfeit is een vier stukken tellende ep, ook gratis te downloaden op de website van het netlabel waarop de plaat verschijnt, die tijdens vier verschillende sessies werd ingeblikt in de Nomad Studio’s. Zweverige elektronica die hier en daar flirt met triphop is het resultaat. De man klutst zijn ideeën een beetje allemaal door elkaar en gaat behoorlijk ongestructureerd aan de slag. Uiteindelijk valt alles toch mooi in de plooi, want al horen we geregeld geluiden die we niet hadden verwacht in de flow van een nummer, passen doen ze wel. SAL lijkt gewoon te musiceren en te experimenteren vanuit de losse pols maar heeft meer dan voldoende kennis van zijn apparatuur om het meeslepend en beluisterbaar te maken en te houden. Een sampler, een drummachine en een mengpaneel zijn de speeltjes die hij hanteert om de vier knappe stukken in elkaar te draaien. Verrassenderwijs komen er geen overdubs aan te pas. Hij poneert namelijk alles live in de studio te hebben opgenomen, zonder geknoei achteraf. Als het zo is, zijn ‘s mans ideeën heel wat beter gepland en uitgewerkt dan hij laat uitschijnen. Er werden trouwens geen dieren gemolesteerd tijdens het maken van deze plaat, merkt SAL met een sneer op. Ter zake doet het niet, van enige dwarse humor getuigt het wel. Verstopt in de stukken zitten korte stukjes, soms maar een paar noten, van onder meer Miles Davis en Fela Kuti. Nu nog achterhalen waar die precies verborgen zitten.

SAL_AchtungBanditi