Access To A World Of Pain

Het prille Greytone heeft duidelijk een missie. Zij wil op termijn een eigentijds kwaliteitslabel zijn voor liefhebbers van de wondere wereld der audio-demonen. Met Topografia en Taphephobia slaat ze ditmaal de weg in van de ondergrondse minimalisten, fragmentaltisten en surrealisten. Topografia uit Polen maakt op het album ‘Genius Loci’ gebruik van ‘klein’ bespeelde akoestische instrumenten omlijst met spanningsvol bewerkte veldopnamen. De vele stiltes, de subtiel aanzwellende toonreeksen en het fragmentarische karakter hebben een prikkelende uitwerking op de gehoorzenuwen. Zo kan ‘Genius Loci’ fascinerende beelden oproepen en tegelijkertijd als meditatief moment worden ervaren. Naast SantAAgostino een schitterende aanvulling van de catalogus. Taphephobia tapt met ‘Access To A World Of Pain’ uit een ander dark ambient vaatje. Zwaardere en meer grillige klankgolven doen de gehoorgangen trillen. Helaas is hier de voorspelbaarheid een spelbreker, want met dit soort drone-achtige gitaareffecten, ingekleurd middels een grijszwart geluidspalet, zijn we al vaker intenser in duistere onderaardse sferen geraakt. Dit tekort aan eigenzinnige verwondering heeft tot gevolg dat bij de Noor Ketil de gedachten wegdwalen naar meer bovenaardse beslommeringen. En dat maakt van ‘Access To A World Of Pain’ een overbodige uitgave. Laten we hopen dat Greytone in de toekomst voor kwaliteit blijft gaan in plaats van kwantiteit. Waarschuwing: Greytone verspreidt i-dosers; i-dosing werkt verslavend en is gevaarlijk voor de gezondheid.

Hessel Veldman
Taphephobia_AccessToAWorldOfPa