Absobloodylutely

Almandino Quite De Luxe is een trio uit Bologna dat erin slaagt met twee gitaren en drums het heftige sfeertje van Jesus Lizard te vervlechten met het rauwe bluesgeluid van Penthouse. Ze flikken een potje bluesnoise waarvan we dachten dat Doo Rag, of het solowerk van de daaruit voortspruitende Bob Log III, er het patent op hadden. Potten en pannen vliegen alle kanten uit, de sporadische zang wordt vooral zwoel gefluisterd terwijl in een aantal tracks psycho- of rockabilly het potje komt opfokken. Ruig en wild, maar tegelijk net zo onderkoeld als Chrome Cranks weten deze twee dames plus slaafse heer onze dag op te fleuren. The Juniper Band zit nog in het stadium van volwassenwording. Stap voor stap verlaten ze het traditionele postrockidioom ten voordele van melancholische liedjes die in het verlengde liggen van wat Thalia Zedek solo, of met haar vroegere bands Come en Live Skull, pleegde te maken. Muzikaal zit het allemaal meer dan snor en zijn de invloeden van coryfeeën Sonic Youth alsmaar minder doorslaggevend. Groot minpunt is de storende maniakale zang van een man die nauwelijks het niveau van een kraaiende haan haalt. Zijn geforceerd tranerige coldwave-stem veroorzaakt alleen maar wrevel. Volgende keer het liefst instrumentaal. ‘Playing The Indie Game’ is de eerste compilatie van het Suiteside-label, maar het is meer een project dan een ordinaire labelvoorstelling. Het achterliggende concept van de elf niet eerder verschenen nummers was het onbevooroordeeld maken van kinderlijk spontane liedjes door het fysiek of mentaal bespelen van speelgoedinstrumenten. Korte, aan lo-fi en indietronica verwante muziekjes die de ongekunsteldheid van kinderen in muziek vatten, is het resultaat. In tegenstelling tot veel compilaties sluiten de aanwezige nummers naadloos bij elkaar aan, wat de droombeelden aan de eigen onschuldige kindertijd, alleen maar versterkt. Blimey, King Of Woolworths, Anorak en Mantler, het zijn er vier van de elf. We konden ook andere namen hebben gekozen, want voor dit project zijn die van nul en generlei belang.