Able To Be

Het zou niet uit mogen maken, maar feit is dat de vier dames van het ensemble Electra hun fysiek erg mee hebben. Op het podium zitten vier buitengewoon aantrekkelijke vrouwen. Dat zij ook nog bijzondere muziek maken, niet alleen artistiek verantwoord, maar ook met visie en integer, gaat voorbij aan het uiterlijk schoon.
En toch. Het dubbelalbum ‘Able To Be’, uitgebracht op Attacca, bevat één cd en één dvd. Op het laatste schijfje worden de leden van Electra voorgesteld en zijn zijn te beluisteren in videoclips waarin ook hun fraaie uiterlijk een belangrijke rol speelt. Vreemd is het dat de dvd ook twee werkjes bevat die ook op de cd staan: Ron Fords ‘Seeds Of Paradise’ en Doannacha Dennehy’s ‘The Weathering’. De geluidsopnames zijn verschillend, de uitvoeringen wijken lichtjes af. Maar wat is daarvan hier de meerwaarde?
Het album ‘Able To Be’ begint gewoon met muziek. De vier dames, afkomstig uit vier verschillende landen, maar allen woonachtig in Nederland –de Duitse Susanna Borsch (blokfluiten en elektronica), de Oostenrijkse Michaela Riener (zang), de Amerikaanse Monica Germino (viool, elektrische viool) en de Bulgaarse Tatiana Koleva (percussie)–, vertolken stukken van onder meer David Dramm, Louis Andriessen en Corrie van Binsbergen (alle specifiek geschreven voor Electra, hetgeen toch wel iets zegt over hun kwaliteiten).
Op deze cd leren we het kwartet (ze noemen zichzelf een klassieke ‘popband’) kennen als vier gemotiveerde, buitengewoon getalenteerde instrumentalistes, die samen beslist een meerwaarde weten neer te zetten. En krijgen we via de uitvoeringen een beeld van wat de verschillende componisten te bieden hebben.
Luister maar eens door het door Jacob ter Veldhuis (op dit album Jacob TV geheten) geschreven titelnummer: krachtig, veelzijdig, dramatisch en humorvol. Of naar de oosterse klanken in ‘The Fifth Element’ van Van Binsbergen.
Na de cd begint de dvd met een uitgebreid portret van de vier dames. Direct wordt duidelijk hoezeer de noten, het omgaan met componisten die voor hen schrijven, allesbepalend is. Dat ze er leuk uitzien, is een toevallige, prettige bijkomstigheid. Op het podium gaat het om één ding: een zo goed en eigen mogelijke vertolking van dat wat de componist voor ogen had.
Het belang van de dvd gaat voorbij aan de band Electra. Behalve het portret, gemaakt door Pjotr ’s Gravesande en Siewert Verster, bevat de dvd vier videoclips die laten zien dat ook het eigentijdse klassieke gebaat is bij het uitbeelden van muziek. Kijk naar Louis Andriessens ‘Shopping List Of A Poisoner’, gemaakt door Pjotr ’s Gravesande samen met Carlo Roskan. Daarin hebben alle vier leden een vocale rol. En een dramatische! In ‘Seeds Of Flower’ klinkt Fords muziek bij een zwart-wit film uit 1932 van J.C. Mol, waarin te zien is hoe bloemen zich openen en sluiten. In ‘The Weathering’ brengt Mark Linnane een boeiend drama in beeld. En ‘De Aktetas’ ten slotte is een tekenfilm van Sjeng Schupp.
Waren er maar meer hedendaagse artiesten die zo fris tegen muziek aankeken als Electra! Ik kijk nu al verlangend uit naar de opvolger.