Ab OVO

Miguel Carvalhais en Pedro Tudela werden in 2011 betrokken bij OVO, een voorstelling van een marionettentheater voor volwassenen in Porto. Het stuk kwam in nauwe samenwerking tussen de acteurs, poppenspelers, muzikanten en andere betrokkenen tot stand. De muzikale oogst bestond uit negentien composities, die zo verweven waren met de voorstelling, dat Carvalhais en Tudela meenden de muziek niet los te kunnen uitbrengen. Voor een cd hebben ze dan ook delen van het origineel omgewerkt, met ‘Ab OVO’ als resultaat. Dat is uiteraard een goede beslissing geweest van het duo, samen bekend als @c, want de luisteraar van de cd moet het ook met louter de muziek doen. Toch is de cd niet geheel overtuigend. ‘Ab OVO’ bestaat uit zes, opeenvolgend genummerde stukken. ‘98’ is opgebouwd uit voornamelijk zware drones, die gepaard gaan met aanhoudend rinkelend geluid, gekraak en continu opkomende en wegschietende geluiden van allerlei soort. Korte, felle, veelsoortige geluiden zorgen ook in het volgende nummer voor een onrustig en vol geluid op een basis van een donkere drone. Al is ‘100’ vervolgens trager en minder vol, ook hier doet het geheel wat willekeurig voor. Dat bij dit langste stuk van de plaat gasten een bijdrage leveren – een minimale gitaarmelodie van Tam, in de verte de accordeon van Shirley Resende en de gesproken teksten en bewerkte stem van Sara Henriques is een welkome toevoeging, maar biedt geen grote verrassing. De tweede helft van de cd is over het algemeen beter en klinkt minder willekeurig. Het is niet zo dat er nu plotseling duidelijke structuren worden opgebouwd – al maakt ‘101’gebruik van verschillende herhaalde frasen – maar @c lijkt hier de druppels elektronica, piano-achtige klankjes, vibrerende tonen en andere geluiden aandachtiger te plaatsen. Aflsuiter ‘103’ is in alle abstractie, gecombineerd met een warm basgeluid en bijna nonchalant percussieve geluiden, zelfs, ja, mooi.

%40c_AbOVO