A Thousand Words

Voor deze nieuwe plaat nam Styrofoam, alias van Arne Van Petegem, een ietwat verrassend besluit. Deze plaat kwam niet meer uit op het Berlijnse Morr-label. Helemaal verrassend is dit echter niet. Het ooit zeer hippe label dat ooit toonaangevend was in de vermenging van huiskamerelektronica en indiepop is verworden tot een label dat er niet in slaagt om nog enige rol van betekenis te spelen. De releases van de laatste jaren zijn verworden tot slechte herhalingen van wat ze vroeger uitbrachten. Maar voor deze plaat ging Styrofoam dus in zee met een nieuw label, het Canadese Nettwerk. Om de omslag helemaal duidelijk te maken, deed hij dit keer ook de productie van zijn plaat niet zelf. Daarvoor werd het duo WAX LTD ingeschakeld. Zij werkten eerder al samen met indierockers als Sebadoh en Eels. Maar ook met mainstream popacts als het blonde niemendalletje Jessica Simpson (herinner ons niet aan die afgrijselijke cover van ‘This Boots Are Made For Walking’). De bedoeling was duidelijk om te komen tot een meer popgerichte plaat, hier en daar zelfs dansbaar. Hoewel er vele vocale gasten zijn op de plaat (o.a. Josh Rouse en Jim Adkins van Jimmy Eat World) neemt Van Petegem ook meer vocalen voor zijn rekening. Of dit een verstandige keuze was, laten we zelfs in het midden. Want hoewel deze plaat een nieuwe start moet inluiden kan ze ons al bij al weinig bekoren. We horen dat er veel moeite is gedaan. We horen zelfs hier en daar interessante ideeën, zoals in het nummer met Josh Rouse. En toch laat ze ons na verschillende draaibeurten redelijk onverschillig. Het is misschien allemaal net iets te bedacht en proper. Maar dat zijn wij. We zoeken liever het vuile randje van de popmuziek op, een randje dat we hier niet terugvinden.

Maarten Timmermans
Styrofoam_AThousandWords