A Struggle Not A Thought

Als de titel van de cd de grondslag van de muziek beschrijft, mag Johnson fijn verder ploeteren. ‘A Struggle Not a Thought’ is namelijk een bijzonder aangename plaat met composities voor sologitaar in (finger) picking stijl. Daarbij ligt soms de nadruk op het repetitieve picking, zoals in de fraaie openingscompositie ‘Last Moments at Chittor’, ‘Alight In the Nor’Easter’ en ‘The Stars Rose Behind Us’. Op andere momenten speelt Johnson spaarzamer en komen de melodielijnen op de voorgrond, zoals in het lyrische ‘A Slender Thread’ en ‘Caldera Wires’. Deze composities hebben vaak een lichte toon, maar Johnson kan ook peinzend, weemoedig en zelfs wat donker klinken. Wat alle tracks gemeen hebben is zijn warme klank en zijn heldere en precieze finger style, waaraan overigens de opnamekwaliteit niets afdoet. Veertig minuten sologitaar in een lyrische, naar het weemoedige neigende toonzetting kan teveel van het goede worden, maar halverwege zet Johnson gelukkig wat steviger finger picking in met ‘The Flying Spire Don’t Have No Mercy’. Dit is bovendien met ruim vijf minuten het langste nummer. Ook dat is een goede keuze van Johnson: om zich niet te verliezen in lang uitgesponnen composities, maar de luisteraar kleine, compacte edelsteentjes te bieden. Johnson, al decennia actief op gitaar en met elektronica in de onafhankelijke muziekscene, levert hiermee zijn debuut als sologitarist. Beslist het beluisteren waard voor liefhebbers van folk, americana, country en gitaarmuziek die verder reikt dan een basale aanslag.

ChuckJohnson_AStruggleNotAThoug