A Small Murmuration

Een paar jaar geleden kocht ik een 12inch met als voornaamste beweegreden dat hij “net als Various Production” klonk. Die band was na hun magistrale album ‘The World Is Gone’ uit 2006 zoekende naar een nieuwe richting, maar zou het niveau van weleer nooit meer bereiken. Nu, twee jaar later, is er het debuutalbum van de band van die 12inch, Snow Ghosts. Track nummer negen heet ‘And The World Was Gone’. Geen idee of dat opzet is, maar van mij zult u geen klachten horen. Weliswaar doet ‘A Small Murmuration’ vooral aan één aspect van Various Production denken, te weten de combinatie van meeslepende zangeres en van bass music afgekeken beats, maar ook de andere raakpunten zijn niet verkeerd. Oude Tricky en Lamb hebben allemaal hun sporen nagelaten. Wat Snow Ghosts, ook al uit Bristol, daar aan toevoegt, is een donker randje en een gevoel voor drama. Dat laatste wordt genoeg gedoseerd om de plaat niet bombastisch te maken, al heeft zangeres Hannah Cartwright het soort stem die veelvuldig over wil hellen naar het dramatische en soms gothische. Daar tegenover staat dat ze door haar collega Ross Tones regelmatig door de mangel wordt gehaald van stemmanipulaties à la Fever Ray. De afwisseling tussen ingetogen en meeslepende nummers, en het incidentele, maar effectieve gebruikers van akoestische gitaar, strijkers en jazzy drums geeft de plaat eenzelfde soort variatie die Massive Attack soms zo aantrekkelijk maakt. Al is het niveau van niet alle nummers even hoog, ‘A Small Murmuration’ is een mooi, geslaagd debuut, dat doet uitzien naar meer.

SnowGhosts_ASmallMurmuration