A Séance Of Dark Delusions

Sinds 2010 is Nordic Giants actief de grenzen aan het slechten tussen postrock, apocalyptisch aandoende orkestrale muziek en progrock. Eerder deden ze dat met de goed ontvangen ep’s ‘Build Seas’ en ‘Dismantle Suns’, die vorig jaar werden gebundeld tot een geheel als voorloper op hun echte debuutlangspeler, ‘A Séance Of Dark Delusions’. De titel duidt al aan dat het duo, inderdaad, slechts een duo, geen al te rooskleurige kijk op ons aards bestaan heeft. Net als voorheen is de muziek grotendeels instrumentaal, al worden behoorlijk wat samples met menselijke stemmen de muziek binnen gesmokkeld. Die helpen mee een apocalyptische sfeer opwekken, al is dat met de vrouwenstem (Beth Cannon, een beetje in de stijl van Kate Bush) in ‘Rapture’ minder het geval. Niet dat de muziek minder bombastisch en onheilspellend klinkt, integendeel. Stevig georkestreerde prog met veel gitaar en drums vormen de basis. Daarbovenop en rond drijft een bataljon aan elektronica, loops, samples en wat blazers. Sfeerschepping, het creëren van een donkere atmosfeer vormen de leidraad van een donker verhaal dat in het boekje wordt getoonzet met behoorlijk gewelddadige taferelen. Doorheen de plaat duikt nog meermaals een gastzanger(-es) (Freyja, Saterday Sun, Nadine Wild-Palmer) op, die niet alleen zorgt voor nog meer variatie. De stemmen passen wonderwel bij de muziek, en scheppen klanken die ergens tussen Sigur Rós, Björk, Pink Floyd en Mogwai uitkomen. In het uitermate mooi uitgegeven hoesje bevindt zich ook nog een dvd boordevol beeldmateriaal: een kwartier durende documentaire over de totstandkoming van de plaat, livebeelden van het nummer ‘Spirit’, waarin ook duidelijk de gekostumeerde gekte van het duo op een podium tot zijn recht komt en videoclips van drie eerder verschenen nummers. Animatie of slopende gewelddadigheid zit hier in beeld en muziek vervat. Ieder progrock maar een vies woord vindt, moet deze zeker eens proberen. Je zal merken dat er in het genre, of in het randgebied ervan, soms uitstekend werk verschijnt.

Nordic_Giants_A_Sance_Of_Dark_De
ma 26 nov 2018