A Scanner Darkly

Een band die zijn groepsnaam verbindt aan de legendarisch sciencefiction schrijver Philip K. Dick (auteur van gerenommeerde titels als ‘Do Androïds Dream Of Electric Sheep’, beter bekend als ‘Blade Runner’ en ook het kortverhaal dat de stof leverde voor ‘Minority Report’) heeft bij ons meteen een stapje voor. A Scanner Darkly gaat nog een stuk verder dan de meeste in hun adoratie voor Dick. De zes nummers dragen titels van boeken of kortverhalen, de teksten zijn door hem geïnspireerd, alsook het hoesje. De band wil duidelijk eer betonen aan een literaire held en trekt dat tot in het extreme door, want echt alles dat deze band doet heeft met Dick te maken. Hun missie is dan ook minder hommage betonen dan ’s mans uitgebreide oeuvre in muziek vertalen. Hallucinatoire parallelle werelden vol paranoia lenen zich dan ook uitstekend voor een portie sci-fi grind, doorspekt met elektronische uitstapjes, drones en sludgestukken. De band gooit net zo goed spacey keyboards in de mix plus een portie samples uit onder meer ‘Blade Runner’ (in het tien minuten durende en meesterlijke ‘Four Years, False Memories’) en bij momenten beukt de band tot de sterren uit de hemel vallen. Pig Destroyer en Discordance Axisw zijn muzikale vergelijkingspunten, maar net zo goed Melvins en het inmiddels kapot geciteerde Sunn O))). A Scanner Darkly gooit er nog een stevige portie intellect bovenop. Literaire nerds die intelligente grind op ons loslaten, het is eens iets anders. Dit debuut smaakt in elk geval naar meer, veel meer. Philip K. Dick heeft ruimschoots voldoende neergepend, zodat de band ons nog een hele tijd kan en mag verblijden met hun overdonderende ruimteraketten uit een andere dimensie.