a.r.c.

Van het Duitse Tied & Tickled Trio kwam deze maand een uitgebreid pakket op de markt. Hoofdmoot vormt de registratie van een live-concert in München van om en nabij zestig minuten. Vaak zijn concertvideo’s van kleinere bands abominabel gefilmd, maar in dit geval mogen we terecht van een uitzondering spreken. Het concert werd zowel met een aantal conventionele camera’s alsook een arsenaal goedkopere digitale toestellen vastgelegd; de beelden werden vervolgens gemanipuleerd in aspect, kleur, korrelgrootte en dergelijke meer. Vaak kom je dan uit bij kitscherige resultaten, maar in het geval van het Tied & Tickled Trio zat er een vakman achter de knoppen die het geheel tot een bijzonder boeiende live-registratie omgeturnd heeft. Het negenkoppige jazz- annex dub-ensemble dat Tied & Tickled Trio is, speelt de pannen van het dak en verkeert in topvorm. De band maakt een bijzonder sterke indruk en bewijst hiermee dat ze vooral een live-groep zijn. Verder vinden we ook nog drie videoclips en evenveel concertfragmenten op de dvd terug. Van de video’s is vooral ‘Tusovska Dub’ het onthouden waard, de andere filmpjes zijn reeds een beetje verouderd – zoals dat zo vaak gaat met promotiefilmpjes. De drie concertfragmentjes kan je best vergeten, want deze hebben door hun povere kwaliteit enkel sentimentele of documentaire waarde. Al deze minpuntjes nemen niet weg dat de fan van T & T T veel waar voor zijn geld krijgt met deze ‘a.r.c.’, want bij de dvd hoort nog een twintig minuten durende cd bij met daarop de studioversie van het nummer ‘a.r.c.’.

Jo Vanderwegen