A Poison Tree

Na het rond Herman Melville, Moby Dick en scheepswrakken in het algemeen geconcipieerde debuutalbum ‘Melville’ komt het uit Torino, Italië afkomstige Movie Star Junkies eindelijk op de proppen met hun tweede album. Het als duo gestarte combo groeide inmiddels uit tot een collectief van vijf personen, en koos deze keer voor een reis doorheen een donkere en sinistere, tijdloze wereld vol moord en doodslag, gezien vanuit het standpunt van de Heilige Inquisitie of dat van William Blake. De sfeer is uiteraard heel duister, en dat past perfect bij de bluesy punk die deze mannen maken. We horen de invloed van Gun Club en Chrome Cranks, bands die ook al een voorkeur hadden voor de minder mooie kanten van het leven. De zelfdestructieve zanger heeft het over levend begraven worden onder een boom, en dat typeert meteen de thema’s die op deze plaat aan bod komen: destructie, dood, schuld en moord. Acht nummers in een half uurtje, en dat is meer dan genoeg, anders gebeuren er nog ongelukken. Denk ook nog aan bands als de vroege Cramps, Black Lips en Demon’s Claws. De Sixtyniners is de eerste Nederlandse band die wordt toegevoegd aan de catalogus van Voodoo Rhythm, en daar is alle reden toe. Het duo Michiel Hoving en Claudia Hek, respectievelijk cartoonist en graficus en wonend in Amsterdam en Groningen zijn echte hillbilly’s. Ze huwden onder leiding van een echte sheriff in Texas, kleden zich steevast als inwoners van de zuidelijke staten van lang geleden en zweren bij Amerikaanse rootsmuziek. Het duo, dat door hun drukke bezigheden pas nu zijn debuutalbum wist op te nemen, nodigde een aantal bevriende muzikanten uit om samen met hen deze rootsplaat te maken. René van Barneveld (pedalsteel, ex-Urban Dance Squad), Fred Moyse III (viool, Hackensaw Boys), Bart van Strein en Arnold Lasseur (Blue Grass Boogiemen) zijn er daar enkele van. Inmiddels hebben ze een vaste contrabassist om hen op het podium bij te staan, maar die is nog niet te horen op ‘Too Drunk To Truck’. De titel komt door Reverend Beat-Man, die hen aanbood een plaat uit te brengen, als het maar een truckersplaat was, want dat had hij nog niet op zijn label. En dat werd het titelnummer, want de rest zijn echte zuipliedjes geworden, badend in een country hillbillysfeertje. Deze plaat is dan ook ideaal bij een uit de hand gelopen barbecue.

MovieStarJunkies_APoisonTree