A.L.A.

Wunmi werd geboren in Londen maar groeide op in Nigeria. Op haar 14e keerde ze terug naar haar geboortestad, maar voelde er zich een outsider. Ze werd styliste en danseres en liet zich voor het eerst opmerken in de videoclip van Soul II Soul‘s ‘Back To Life’ (voor wie het zich kan herinneren: zij was het slanke silhouet met de lange dreadlocks). Algauw werd ze een icoon van de Londense underground clubcultuur. Ze bleef veel reizen en kwam in New York in contact met Masters At Work. Met hen nam ze de klassieke singles ‘M.A.W. Expensive’ (een Fela Kuti cover) en ‘Ekabo’ op, die de blauwdruk waren voor de afrohouse van mensen als Joe Clausell en Osunlade, met wie ze ook in de studio zat. Ook Bugz In The Attic (‘Zombie’, hun bijdrage aan ‘Red Hot & Riot’), King Britt en Truby Trio brachten nummers op smaak met haar sterke zangtalent. ‘A.L.A.’, wat staat voor African Living Abroad, is haar debuutalbum. Ze werkt daarop opnieuw samen met oa. Truby Trio, Pasta Boys en Seiji van de Bugz. Het zal de luisteraar niet verbazen dat ze ons vooral afrobeat voorschotelt. ‘Greedy Body’ en de jazzy titelsong werken zeker aanstekelijk, maar andere nummers tappen iets teveel uit hetzelfde vaatje. Halfweg vinden we twee rustiger nummers die doen denken aan Zap Mama, maar de reggaecover van ‘Message In A Bottle’ is totaal overbodig. ‘Left 2 Right’ is wel goed, maar Seiji valt te opvallend in herhaling in ‘Good Foot Charlie’. Wunmi moet niemand meer overtuigen dat ze kan zingen, maar blijkt toch niet in staat om een overtuigend album af te leveren.