A History Of Every One

Toen we Bill Orcutt twee jaar geleden aan een luistertest onderwierpen (GC #107) slaagde de man er niet in om Lightning Hopkins‘ ‘Sad News From Korea’ te herkennen. Nochtans had hij dat nummer zelf in een nauwelijks herkenbare versie op plaat gezet. Orcutts nieuwe, ‘A History Of Every One’, bestaat helemaal uit instrumentale herinterpretaties van klassiekers uit de Amerikaanse geschiedenis van het populaire lied. Geen verrassing: Orcutt laat weer niet veel heel van de originele melodieën. Alleen in ‘Black Betty’, de bijzonder lyrische versie van ‘Spanish Is The Loving Tongue’ (bekend van Bob Dylan en Emmylou Harris) en Lightning Hopkins’ ‘Bring Me My Shotgun’ blijft Orcutt een beetje in de buurt van het origineel. De alles verzengende spontane distortion heeft plaats geruimd voor een helderder geluid. Voor alle duidelijkheid: met zijn viersnarige akoestische Kay speelt Orcutt het hele peloton elektrische gitaristen nog steeds moeiteloos de kast in. En hij mompelt alle autisten op een hoop met zijn binnen mondse howl. Zeer opvallend is de songkeuze: vakbondsliederen, maar ook twee Oscarwinnende Disney-nummers (‘When You Wish Upon A Star’, uit ‘Pinocchio’ en ‘Zip-a-Dee-Doo-Dah, uit ‘Song Of The South’). Een schijnbaar onsamenhangend lijstje voor wie niet gepokt en gemazeld is in de Amerikaanse cultuur. Volgens Orcutt is de selectie vrijblijvend, maar met een paar simpele Wikipedia-zoekopdrachten distilleer je een uitgebreide geschiedenisles uit deze plaat. Zo figureerde ‘Onward Christian Soldiers’ in een door Winston Churchill samengestelde mis, toen die met Franklin Roosevel het Atlantisch Charter onderhandelde. En in ‘Massa’s In The Cold Cold Ground’ begraven zwarte slaven hun meester. De keuze voor ‘Zip-A-Dee-Doo-Dah’ zal ook wel geen toeval zijn: de vertolking door James Baskett (één van de allereerste Afro-Amerikaanse supersterren) leverde Disney destijds het predicaat ‘racist’ op. En dat plaatst deze ‘A History Of Every One’ toch weer in het rijtje platen waarop Orcutt (via hoescollages, dan wel muzikaal) de strijd aangaat met zijn eigen ‘white boy plays the blues’-dilemma. Maar google vooral uw eigen geschiedenisles bij elkaar.

Stijn Buyst
BillOrcutt_AHistoryOfEveryOne