A Fiendish Threat

Hank 3, ook wel Hank Williams III, heeft zijn artiestennaam niet gestolen. Hij is namelijk de kleinzoon van countrylegende Hank Williams, de zoon van Hank Williams Jr., en tevens de halfbroer van singersongwriter Holly Williams. Muziek zit bij hem in de genen, tot in het kleinste hoekje, en er ontbreekt ook soms een hoekje. Het legendarische ‘er is een hoek af’ is bij hem namelijk een feit. Hij speelt solo, is de frontman van de punkband Assjack, is drummer voor de hardcoremannen Arson Anthem, is bassist bij zanger Phil Anselomo‘s Superjoint Ritual en brengt nu tegelijk twee platen uit onder zijn eigen naam. De platen laten elk een andere kant van Williams horen. ‘A Fiendish Threat’ is punk, terwijl ‘Brothers Of The 4×4’ onvervalste country bevat. The King Of Hellbilly, zoals hij veelal wordt genoemd, speelt gitaar en drums, deed de mix, de productie en de mastering, en dat ondanks of dankzij zijn dyslexie en ADHD. Onvermoeibaar gaat hij tekeer op ‘A Fiendisch Threat’, een soort eerbetoon aan The Ramones, The Misfits en Minor Threat. Williams geeft er uiteraard een eigen draai aan. Een contrabas of een fluit, een viooltje? Geen probleem, hij gooit het er allemaal in. Williams houdt de plaat ook behoorlijk rauw en lo-fi, wat de sfeer ten goede komt. ‘Brothers Of The 4×4’ is zoals gezegd pure country, zestien nummers lang. De gruizige stem en de lo-fi aanpak charmeert, maar country is niet echt ons ding en we hebben al snel het gevoel dat dit album veel te lang duurt. Liefhebbers van de puurheid van het genre zullen allicht struikelen over de bij momenten punky aanpak, al blijft het album over de hele lijn wel country. Op zijn manier dan, een beetje dwars en eigenzinnig, maar dat vinden we nog zo fijn.

Hank3_AFiendishThreat