A Collection Of Hair

Dave Phillips is een vreemde kwiet. In 2006 kwam ‘A Collection Of Curses’ uit, een verzameling van quasi onvindbare tracks op compilaties allerhande en een reeks onuitgegeven stukken. Op die compilatie is er nu een vervolg, ‘A Collection Of Hair’, met herwerkingen, live-stukken, onuitgegeven werk en compilatiebijdrages. Uiteraard verscheen er ondertussen ook regulier werk, waaronder het album ‘?’ uit 2009. Die plaat was een therapeutisch proces over verlies, depressie, mentale wanhoop en andere diepdonkere menselijke aberraties. Phillips is niet aan zijn proefstuk toe als het om experimenten gaat. Hij was medeoprichter van grindcorelegende Fear Of God en was de man achter Dead Peni, een eenmansdoomdrone project dat diende als aanbiddingsvehikel voor Rudimentary Peni. Luistervriendelijke muziek heeft de man nog nooit gemaakt en hij doet dat evenmin onder eigen naam. Industrial aandoende nummers die soms aanleunen bij musique concrète en field recordings wisselen af met ongemak veroorzakend dierenleed in krijsvorm, donderende achtergrondstemmen, piepgeluiden en andere de hersenen en de oren in verwarring brengende klanken. Twee uur en een half is voor dit soort collecties een uitputtingsslag die nauwelijks is door te komen. Een schijfje per keer lukt wel, zeker als we in de stemming zijn om de psychopaat uit te hangen. Deze collectie straalt namelijk psychische stoornissen in al zijn vormen uit. Het moet geen sinecure zijn, daar in dat koppie van Phillips. Gelukkig voor hem kan hij het, voor een beperkt publiek, in vreemd aandoende klanktapijten verwerken.

DavePhillips_ACollectionofHair