78 rpm

Drie compilaties met ouderwets swingend muziek samengesteld door Rotterdammers en Parijzenaren. Laten we alvast dicht bij huis beginnen.
De jazz(dance)scene in Rotterdam is heel divers. Meest bekende naam is ongetwijfeld die van Jules Deelder. Hij was één van de eerste die jazzdancecompilaties samenstelde met oud materiaal. DJ Blue Flamingo en de parties van Hip To The Jive zijn twee andere exponenten van diezelfde levendige scene. Over Blue Flamingo is in Nederland al heel wat geschreven, maar nu zijn uiterste originele compilatie ook in België uitkomt, kan ook Gonzo (Circus) er niet aan ontsnappen. De swingende klanken op ‘78 rpm’ zijn uiteraard afkomstig van 78 toeren platen uit de periode 1930-1960. Op de cd staan 23 tracks onderverdeeld in drie hoofdstukken. Het eerste bestaat uit jazz exotica uit de jaren 1930 van onder andere
Duke Ellington en Fats Waller. Het tweede bevat Caribische klanken, waaronder veel calypso. Het derde deel is bestemd voor exotisch klinkende rhythm & blues met opnamen van onder meer soulzanger Charles Brown en doowop-groep The Moonglows. De kwaliteit van alle opnamen is geweldig en het is een genot om de verhalen in de bijbehorende inlay te lezen. Een waarlijk pareltje van Excelsior! (www.excelsior-recordings.com)
De muziek die Blue Flamingo laat horen, vormde ooit de inspiratiebron voor het materiaal op ‘Hip To The Jive 2’. De nummers op deze compilatie, samengesteld door de mensen achter de gelijknamige parties, zou je kun samenvatten onder de noemer popcorn – een term die in België geen toelichting meer behoeft, maar in Nederland relatief onbekend is. De popcorn stijl, begin jaren 1970 ‘uitgevonden’ in de gelijknamige Belgische club, is een soort mengeling van jazz, latin, soul, bluebeat en exotica uit de jaren 1950 en 1960. Één van de eerste die het in Nederland introduceerde, was DJ Eddy de Clercq. Zo hoor je tussen de 29 gevarieerde bijdragen op ‘Hip To The Jive 2’ een soulvolle instrumental van Lloyd Price, een Peggy Lee-achtige song met dubbele bodem van Nancy Adam, een vroege soul-instrumental van Mac ‘Dr. John’ Rebenack of een grappige cha-cha-cha van de dit jaar overleden Franse zanger Henri Salvador over Brigitte Bardot. (www.hiptothejive.com) Deze laatste track had overigens ook niet misstaan op de compilatie ’Got To Go!!!’, samengesteld door Parijse deejays gespecialiseerd in swingende muziek uit de jaren 1960 en 1970. Op deze alleen op vinyl uitgebrachte verzamelaar staan vooral veel Franse titels, zoals ‘Pop-corn’ van hippiezanger Antoine of de in popcornkringen bekende klassieker ‘Les Tomates’ van Jack Ary. Verder even goed een krachtige versie van ‘Venus’ door Tom Jones of het verrassend funky Nederlandstalige ‘Het Gerucht’ uit 1968 van Egbert Douwe.

Oscar Smit