3 Dead People After The Performance

Legende Damo Suzuki, die in een ver verleden de ‘zang’ verzorgde bij het even legendarische als invloedrijke Can, kwam naar het Finse festival Jyrock, dat plaats vond op 11 april 2003. Jussi Lehtisalo runt er het Ektro-label en bestiert een aantal bands, waaronder het veelzijdige Circle, die allen op één of andere manier beïnvloed zijn door datzelfde Can en eigenlijk door de hele Duitse krautrockscene. Jussi verzamelde een paar gelijkgezinden waarmee hij eerder al veelvuldig samenwerkte en die lid zijn van bands als Pharaoh Overlord, Stalwart en Defender om samen met Damo Suzuki op het podium te staan. Held ontmoet fans op een festival, maar dan wel in een uitzonderlijke setting. Er werd afgesproken om louter te improviseren in één ellenlange jam om zo te proberen een energieke psychedelische performance neer te zetten. Het muzikale resultaat is een tweeënvijftig minuten durende trip die zowel stoner- als krautliefhebbers kan aanspreken. De kern van de instantperformance ligt bij de vocalen van Damo, die van begin tot eind een heel verhaal uit zijn botten slaat. Zijn intonatie benadert de stem van Robert Smith in een zeurbui, zonder van intonatie te veranderen. Muzikaal bewijst de Finse scene dat de heren er hun hand niet voor omdraaien om een potje te krautrocken, zo, los uit de pols. Struikelblok bij het beluisteren van deze cd kan alleen maar het eindeloze geleuter van Damo zijn, dat hier ten huize na een tiental minuten al op de gevoelige zenuwen begint te werken. Wie houdt van ’s mans stem kan uitgebreid genieten, anderen blijven hier best met hun poten af.