28 After

De titel van de plaat slaat op het feit dat de zes tracks achtentwintig jaar terug al eens werden uitgebracht (op Out Record). Pp Roy, een protégé uit de Rephlexstal, kocht een exemplaar op een rommelmarkt en katapulteerde het tot een van zijn favoriete nummers tijdens zijn deejaysets. In 2004, zesentwintig jaar na datum bracht Aphex Twin op zijn Rephlexlabel de single ‘Timing, I Forget The Timing’ opnieuw uit en scoorde er een serieuze clubhit mee. Kenners en mensen met teveel tijd dachten dat Luke Vibert achter Black Devil Disco Club schuilging. Toegegeven, het had best gekund want de sound op ’28 After’ is nauw verwant met de discoplaten die Vibert onder zijn alias Kerrier District maakt. Niets bleek minder waar. Twee Franse studenten, Joachim Sherylee en Junior Claristidge, knutselden in de zomer van 1978 het nummer in elkaar. Lo Recordings brengt nu met ’28 After’ zes andere nummers van het duo uit. Helaas staat ‘Timing, I Forget The Timing’ er niet op , wat de cd nogal onvolledig maakt. Een minpuntje echter dat de pret niet kan drukken. ’28 Later’ is het schoolvoorbeeld van hoe disco hoort te klinken. Zwierige italosynth, analoge vocoderstemmen en donkere spacy synthesizers zijn in een overdadige dosis aanwezig. Sherylee en Claristidge wisten hoe ze kitsch zo ver over the top moesten drijven om het weer acceptabel te maken. Gitaarfans zonder gevoel voor humor mijden ’28 After’ als de pest. Maar iedere rechtgeaarde muziekliefhebber die wel eens hitparadedeuntje onder de douche meefluit, heeft aan dit kleinood een vette kluif. Ze zijn zeldzaam, platen die spontaan een glimlach op onze mondhoeken toveren. Hier ligt er zo een.

Peter Deschamps