‘To Be Kind’ van Swans laat niets intact

Met het dertiende album van Swans hebben Michael Gira en companen nog steeds niets aan spankracht en spierballen ingeboet. Het (her)beluisteren van deze donkere en mantra-achtige plaat is opnieuw een ervaring die niets (emotioneel) intact laat.

Swans - To Be Kind
Swans – To Be Kind

Vier jaar geleden wekte muzikant, auteur en oprichter van het Young God Records-label Michael Gira zijn Swans opnieuw tot leven uit een diepe slaap die dertien jaar duurde en waarvan iedereen dacht dat de band er eeuwig in zou blijven. Net als de tweede reünieplaat ‘The Seer’ uit 2012, is ‘To Be Kind’ een dubbelaar van meer dan twee uur met één ‘pièce de resistance’ (Bring The Sun/Toussaint L’Ouverture ) van ongeveer 35 minuten. Hierin molesteert frontman Gira zowel de taal van Molière als uw buis van Eustachius. Op de negen andere auditieve maalstromen gaat Swans er even compromisloos als subliem vandoor met uw mannelijkheid. Net zoals zijn voorganger ‘The Seer’ is ‘To Be Kind’ dan ook een ‘Groots Album’ met apocalyptische allures dat de luisteraar onderdompelt in destructieve (helle)sferen.
‘To Be Kind’ werd deels opgenomen in Tornillo, Texas, in de Sonic Ranch – een van de grootste residentiële studiocomplexen op deze planeet – én ten huize van producer John Congleton in Dallas. Maar ook de lange lijst muzikale gasten op deze plaat, maakt indruk: leden van Cold Specks, Little Annie, violiste Daniel Hart (van The Physics of Meaning) en Annie Clark, beter gekend als St Vincent, geven het duivelse Swans-universum nog wat extra withete gloed en een ‘swampy’ blues atmosfeer.

Zoals alle door de dokter voorgeschreven medicatie heeft dit plaatje enkel gunstige bijwerkingen bij herhaalde en gedoseerde inname. Herbeluisteren kan dus zeker geen kwaad! Be kind (to yourself), and rewind.

Gehoord: Swans, ‘To Be Kind’ (Young God/Mute)

Wilfried Jans
swanstobekind