728x90 MM

Pirouetten

Het electro-akoestisch oor van Reto Mäder slaapt nooit. Zeker niet wanneer het geconfronteerd wordt met middenklassentuinen of te plichtsbewuste tramconductrices. Veldopnames en lawaaierige installaties worden opgezogen in flarden gemanipuleerde en pure klanken van een breed instrumentarium (van zowat alle snaarinstrumenten over trombone tot papier). Op de cd ‘Pirouette’ wordt samengewerkt met RLW (P16.D4), wat leidt tot een boeiende mix van zuivere musique concrete, dreunexperimenten en een onverwachte ritmische uitspatting. Het gelimiteerde kleinood is mooi verpakt in een transparant A5 doosje met één boomfoto voor elke tracktitel. Dezelfde namen, een identiek verpakkingsformaat en een nog uitgebreider klankenpalet (harp, ontstemde bas) vinden we terug op de ambitieuze dubbelcd ‘Fireproof In 8 Parts’. Mäder duikt ook op als gastmuzikant op de cd ‘Kielholen’ van zijn labelmaatje Herpes Ö Deluxe. Al is het woord gastmuzikant een onderschatting van de feiten: Mäder kreeg onbeperkt toegang tot een archief van improvisatiemateriaal, plakte één en ander aan elkaar en voegde ook eigen klanken toe. Stemmetjes en vervormde concrete geluiden verdrinken in een dreunbad waar gecomponeerde nevenklanken (defecten) hen uit hun slaap houden. Herpes Ö Deluxe is onderschat, ondergewaardeerd en vliegt al jaren net onder de radar van de dronekenners. Het is uw verdomde plicht om hier onverwijld verandering in te brengen.

tekst:
Gonzo (circus)
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!