Blog Dossier Klank&Komma 2023 Magazine

Misery™: Manipulated Immersive Sonic Enhanced RealitY


Inge Janse vraagt in ‘Misery™: Manipulated Immersive Sonic Enhanced RealitY’ een patent aan op een koptelefoon die geluid kan manipuleren.

NL202311152148A3
Nederland

Samenvatting
Dit patent beschrijft het concept (Misery™) en de technologie voor de manipulatie van omgevingsgeluid via een koptelefoon. Microfoons van de koptelefoon vangen een geluidsprikkel op die buiten de drager hoorbaar is. De ingebouwde technologie manipuleert (door zowel generatieve artificial intelligence als een ingebouwde synthesizer) de prikkel tot een door de gebruiker gewenst geluid. Dit gewenste geluid kan zowel muzikaal als atmosferisch zijn. De koptelefoon speelt de extern opgevangen en gemanipuleerde geluidsprikkel realtime af voor de drager. Dankzij Misery™ is de drager gelukkig.

Ontdekker: Inge Janse
Huidige eigenaar: Misery inc.

Wereldwijde toepassingen: 2023 * NL

Gebeurtenissen
2023-10-28: concept ontwikkeld
2023-12-08: patent aangevraagd
Status: actief
2043-12-07: aangepaste einddatum

Omschrijving
Technisch domein
[0001] Misery™ houdt zich bezig met het manipuleren van geluid. Specifiek ontsluit dit concept systemen en methoden voor het manipuleren van auditieve omgevingsprikkels naar voor de gebruiker gewenste muziek en/of geluidseffecten.

Achtergrond
[0002] Koptelefoons met geluidsisolatie kennen drie nadelen:

[0002.1] Zij maken gebruikers inert voor de wereld. Overduidelijk geven zij het signaal af dat zij niet benaderd willen worden, niet benaderbaar zijn, en niet willen benaderen.

[0002.1a] Zij worden gedragen door miljoenen gebruikers en splijten zo de complexe moleculaire samenleving tot atomaire eenheden.

[0002.2] Zij betekenen de dood van serendipiteit. Dragers bepalen zelf welke prikkels tot hen mogen komen. Elke ongehoorde kans gaat aan hen voorbij, elke doodstille prikkel dooft uit.

[0002.3] Zij maken interne werelden stiller dan deze zouden moeten zijn. De koptelefoons sussen de gebruikers cognitief in slaap door de makkelijke maar oppervlakkige prikkels van muziek die zij kennen en verwachten. Onderzoek (Van der Stichel, 2021 (1)) toont aan dat dragers zich significant minder vervelen, oppervlakkiger verdwalen in hun gedachten, en geen melding maken van epifanieën.

(1) Uit ditzelfde onderzoek bleek ook dat soortgelijke effecten niet optreden bij luisteraars van muziek via de speaker van hun smartphone. Hier mondt luistergedrag vooral uit in een significante toename van cognitieve frustratie bij mensen in de directe omgeving, zoals treincoupés, supermarkten en publieke pleinen.

Korte omschrijving van de tekeningen
[0003] Sommige uitvoeringsvormen zijn geïllustreerd bij wijze van voorbeeld en niet als beperking in de figuren van de bijgevoegde tekeningen.

[0004] Fig. 1 is een apparaat geschikt voor het registreren, manipuleren en reproduceren van omgevingsgeluid.

[0005] Fig. 2 is een specificatie van het apparaat uit Fig. 1 door de weergave van de aanwezige modules (JZ BT202 als condensormicrofoons, Mediatek Dimensity 9300 voor generatieve kunstmatige intelligentie en de Analog Devices TigerSHARC TS201 voor synthese) die de geluidsregistratie, -manipulatie en -reproductie mogelijk maken.

Uitgebreide beschrijving
[0006] Tussen gebruikers en de wereld staat een koptelefoon met geluidsisolatie. Daarmee bepalen zij wat zij horen en wat zij níet horen.

[0007] Komen gebruikers zonder buiten, dan maken zij melding van overprikkeling en irritatie. De meest gehoorde klachten uit focusgroepen zijn ‘Rinkelende bellen en snerpende rails van de tram’ (74%), ‘grommend optrekken en blazend voorbijruisen van auto’s’ (66%), ‘gekrakeel van studenten en bejaarden in de stiltecoupé’ (54%) en ‘het gepraat van studiogenoten’ (39%).

[0008] Uit focusgroeponderzoek bleek dat 89% van de ondervraagden zich het meeste kan vinden in het aforisme: de hel, dat is de ander – en dan vooral haar geluid.

[0009] Ook zonder geluid ervaren gebruikers de werkelijkheid als de hel. Zij omschrijven deze als saai, onopvallend, piekloos, repetitief en lelijk. Waar geluidsisolatie hen redt van de ander, redt muziek hen van de werkelijkheid.

[0010] Een veelvoorkomend misverstand is dat het probleem binair van aard is: óf kansrijke kakofonie, óf inerte isolatie.

[0011] Gebruikers vergeten daarbij de mogelijkheid van een derde weg, die van machinale manipulatie.

Claims
Wat met Misery™ geclaimd wordt is:

[1] Een koptelefoon met daarin technologie die realtime het omgevingsgeluid van de gebruiker opneemt, manipuleert en afspeelt.

[1a] De technologie functioneert niet als virtual reality, als wereld op zichzelf.

[1b] Niet als augmented reality, als laag bovenop de werkelijkheid.

[1c] Maar als ‘manipulated reality’, als beïnvloeding van de werkelijkheid.

[2] Een door de gebruiker instelbare koptelefoon. Als de gebruiker dat wil, kan hij actief in contact staan met de wereld, horen wat er gebeurt, prikkels binnenlaten, maar zonder de intrinsieke lelijkheid ervan.

[2a] Ter illustratie: een snerpende tram wordt een traag akkoord in d-mineur, de grommende motor een rollende baslijn, schreeuwende studenten een etherisch gezang met autotune.

[3] Een manipulatie die via adaptieve luisterprofielen weet richting welke muziekgenres de gebruiker buitengeluiden getransformeerd wil laten worden.

[3a] Bijvoorbeeld: een hectische omgeving mondt uit in breakcore, een rustige omgeving in ambient.

[3b] Of: de passen tijdens het hardlopen bepalen de dubbele-bas-snelheid van de deathmetal. Of: de aanslagen van het toetsenbord zorgen tijdens het schrijven voor elektro-akoestische bleeps.

[4] De gebruiker kan via manipulated reality ook actief in contact komen met zijn gedachten, de buitenwereld enkel gebruikend als bron voor subtiele prikkels. Er is geen sprake van muziek of afleiding, enkel van stilte, met hier en daar een onherkenbare modificatie van wat er om hem heen gebeurt.

[4a] Mogelijke (maar niet uitsluitende) voorbeelden zijn: een vallend glas zorgt voor een windvlaag die miljoenen zandkorrels door de woestijn blaast, de vliegtuimbrom laat zich bij tijd en wijle horen als de ruisende bladeren in een uitgedund bos.

[5] De beschikbaarheid van de laagtechnologische toepassing voor het simpelweg luisteren van muziek – en verder niets.

Classificaties
G06F3/16 Geluidsinvoer; geluidsuitvoer
G06F3/013 Voorbereidingen voor interactie met het menselijk lichaam, bijvoorbeeld voor gebruikersonderdompeling in gemanipuleerde realiteit
K92A2/303 Auditief-generatieve kunstmatige intelligentie
K03D4/808 Synthese van binaire geluiden door toepassing van signaalgeneratoren en effecten
H04L67/535 Bijhouden van de activiteit van de gebruiker
H05M1/72454 Gebruikersinterfaces voor draadloze koptelefoons om de functionaliteit aan te passen door specifieke condities via contextgevoelige of omgevingsgerelateerde condities
X10L01/1 Psychedelica van technologische aard

Inge Janse
Inge Janse is onderzoeksjournalist bij het Algemeen Dagblad en is enorm liefhebber van taal en geluid. ‘Dood & Verderf’ is de titel van zijn maandelijkse radioshow waarin een gast zijn of haar favoriete metalplaten draait en daarover vertelt. De ervaringen die Inge opdeed tijdens Klank&Komma neemt hij mee in het schrijven van een fantasy-audioboek.


Dit artikel verscheen eerder in GC #179.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties