Mind The Gap #141


De werkelijkheid is niet echt meer de wereld waarin je wilt leven. Er wordt te veel vernietigd en er is geen weg meer terug. Die verwoesting en de bijhorende dystopiën zijn te horen in Mind The Gap #141. Maar er is in al de chaos ook nog steeds ruimte voor fantasie, wegdromen en hoop. Al weet je niet meteen waar je die moet zoeken.

1. Ecker & Meulyzer

Sea Change
Carbon
Subtext Recordings
Dat is eens iets anders. De Belgen Ecker en Meulyzer (ooit beter bekend als Stray Dogs), maakten veldopnamen bij de in permafrost gebeitelde Svalbard Global Seed Vault in Noorwegen. Een plaats die door de klimaatopwarming niet meer zo permanent bevroren is. Het duo liet zich zonder zich te willen overgeven aan populaire dystopische gedachten inspireren door de locatie en de menselijke impact hierop. Het duo levert met ‘Carbon’ een intense soundscape af, waar je nog veel in zal ontdekken, zachtjes ontrafeld.

2. Andrew Pekler

Sunshower at Sandy Island
Sounds From Phantom Islands
Faitiche
Fantoomeilanden. Hedendaags exotica. Geluidsverschijnselen van onbestaande plaatsen. Plekken die ooit lang geleden wel op landkaarten belandden. Het hoe en waar vind je op de prachtige interactieve website ‘Phantom Islands – A Sonic Atlas’. Drie jaar lang hield Andrew Pekler zich bezig met het in kaart brengen van deze eilanden, en het erbij verzinnen van de klanken. Etnografische geluidsspeculaties, noemt hij het. ‘Sounds From Phantom Islands’ is een klankenpalet vol imaginaire maritieme sfeerbeelden. Een stiltereis.

3. Bana Haffar

Bird’s Eye
Live at AB Salon
Touch
Na een jeugd in Saoedi-Arabië en jarenlange muzikale conditionering door traditionele klanken, gooit de nu in North Carolina residerende Bana Haffar haar muzikale verleden in de hutsepot van ervaring, vrijheid en sonische ontbinding. Ze scheurt geluiden aan flarden en bouwt meeslepende nieuwe klanktapijten waarbij het oude overbekende in dialoog gaat met zichzelf en nieuwe vormen krijgt. Een parel om te ontdekken.

4. Fani Konstantinidou

Winter
Winter Trilogy / The Big Fall
Moving Furniture Records
Nee, we weten niets over dit album. Maar op basis van ‘Winter’ kan je alvast beginnen met uitkijken naar ‘Winter Trilogy / The Big Fall’. De Griekse Fani Konstantinidou maakt soundscapes die in eeuwenoud gletsjertempo langzaam verschuiven van textuur en melodie. Zo ontstaan ruim in drones, noise en atonale ritmes vastgezette ankerpunten. Dit snijdt in je als winterse oostenwind.

5. Pinkish Black

Until
Concept Unification
Relapse Records
Wanneer je te diep in de duisternis duikt, kan je jezelf wel eens verliezen. In somberheid. In duisternis. In het leven. Pinkish Black heeft het gehad met het eeuwige zwart en gebruikt deze kleur enkel nog om zich muzikaal te duiden. Het duo flirt met gothic en postpunk en weet in deze veelvuldig gedefinieerde genres met nieuwe richtlijnen een eigen weg te gaan.

6. CLD.RĀN

/dɛpθs/
/ˈsʌndri/
Future Archive Recordings
Glitch-avonturen uit Luxemburg. Victor Ferreira kruipt in de gedaante van CLD.RĀN om indrukwekkend te spelen met glitch, digitale knisperingen en korrelige melodieën. Hij maakt daarbij gretig gebruik van digitale manipulatie in combinatie met een hang naar deconstructed club music. Het resultaat is een botsende hoeveelheid melodie en vernietigde klanken waarbij schoonheid komt bovendrijven. Knap.

7. Shapednoise

CRx Aureal
Aesthesis
Numbers
De Siciliaanse Shapednoise springt opnieuw in het vizier met de nieuweling ‘Aesthesis’. Naast het runnen van zijn labels Cosmo Rhythmatic en REPITCH, houdt hij zich al langer op in de franjes van clubmuziek. Ergens tussen noise en techno in, waarbij hij nu resoluut de iets meer melodieuze noise-kaart trekt in combinatie met experiment. Een onaangename luisterervaring misschien, maar daarin is hij absoluut heer en meester. Shapednoise laat je nooit los.

8. Renaud Bajeux

Elusive Track
Magnetic Voices From The Unseen
Nahal Recordings
Geluiden van de hardware waar wij ons mee omringen, gewoon met magnetische spoelen opgenomen. In de handen van de Franse componist Renaud Bajeux wordt het een collectie van prachtige met ruis en noise doorregen ambientsoundscapes.

9. 96 Back

Knock Out (Jensen Interceptor Remix)
Issue In Surreal
Central Processing Unit
96 Back, Evan Majumdar-Swift, is een frisse twintiger die zijn geboortestad Sheffield verruilde voor Manchester. Intussen is hij een vaste waarde binnen Central Processing Unit aan het worden. Na ‘Provisional Electronics’ (2018) en het absoluut te checken debuut ‘Excitable, Girl’, werpt hij een uitgerekte ep de winkels in. Een dubbele schijf om te bewijzen dat hij een van de heetste namen is in de underground, waar hij duchtig blijft experimenteren met electro, techno, IDM en ambient. Jensen Interceptor maakte van ‘Knock Out’ een stevige stomper.

10. Sote

Brass Tacks
Parallel Persia
Diagonal Records
De sleutelfiguur van de Iraanse elektronische scene. Hoewel geboren in Duitsland is Sote (Ata Ebtekar) op dit moment in zijn carrière een van de grootste krachten achter de opleving van Iraanse muziek in Europa. Samen met Opal Tapes bracht hij in 2018 ‘Girih: Iranian Sound Artists Volumes I – IV’ uit. Begin daar als je Iran wilt ontdekken. Sote zelf liet zich door zijn thuisland inspireren op ‘Parallel Persia’.

11. Makoto Holmberg

So Slow
Disgelo
Syntheke Records
‘Disgelo’ is een klein, brutaal elektronica-album met wortels in het Italiaanse Napels. Kil en duister en doordrongen van onderliggend geruis. Het bastaardkind van hardcore en minimalism. Makoto Holmberg in alle ernst. En ongemak. Niet per se geschikt voor de dansvloer, of voor het hoofd. Maar soms is dit het geluid dat je lijf toebehoort. Donker, kil, afstandelijk, metaalachtig, verscheurd tot en met. Wat een plaat.

12. Shanti Celeste

Aqua Block
Tangerine
Peach Discs
Detroit versus UK Soundsystems, overgoten met Chileense roots. Shanti Celeste draait al een tijdje mee in de Britse underground met onder meer een vaste plek bij NTS. Maar nu pas debuteert zij met een eigen album op haar eigen label Peach Discs. Haar geluid ken je al, de guitigheid in haar muziek klinkt bekend. En dat glittert een ganse plaat lang. Tijd om haar nog wat vaker je huiskamer in te laten.


Dit artikel verscheen eerder in GC #154.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties