Audio

Mind The Gap #129


Anders, maar toch met een vertrouwd geluid. Zo klinkt de eerste selectie van redacteur Katrien Schuermans voor onze Mind The Gap-cd. Gratis bij Gonzo (circus) #142.

1. Celestial Trax
Not In Control

Nothing Is Real
(PTP)
Her en der gevonden fragmenten worden aan elkaar geplakt: samples, gevonden geluiden, YouTube-geschiedenis, stedelijk geroezemoes. In plaats van ze te verknippen tot sonisch bombast snoeit Celestial Trax met zijn nieuwe interesse in het mystieke en esoterie, de klanken volgens zijn idee van reflectie en onvolmaaktheid. Of, fantastisch knip- en plakwerk dat niet uitbarst in zenuwslopende dreigdeunen maar fijne, bedeesde klankenschizofrenie die degelijke straatwijze nummers zijn geworden zijn.

2. Adrian Corker & Jack Wyllie
18/05/2014 01:36 PM

Adrian Corker & Jack Wyllie
(Chaoide Records)
Beide muzikanten groeien uit tot hun beste vorm wanneer ze elkaar in een oneindige dialoog uitdagen en voeden met muziek. De saxofoon van Jack Wyllie weerklinkt onherkenbaar terwijl Adrian Corker de nummers huldigt in een bedwelmende filmische sfeer. Muzikaal worden er herinneringen opgeroepen aan Jaap Vink en Arve Henriksen. ‘Adrian Corker & Jack Wyllie’ is een unieke tijdopname.

3. Acronym
No Regrets

Malm
(Field Records)
‘Malm’ is een afscheidsbrief aan een onverwacht overleden vriend. Acronym is ingetogen en sereen in zijn zoveelste mooie, duistere, Scandinavische ambientplaat. ‘No Regrets’ als het enige moment dat de spanning even rusten gaat. Acronym is kind aan huis bij Northern Electronics. ‘Malm’ leende hij uit aan het Nederlandse Field Records.

4. Nadah El Shazly
Barzakh (Limen)

Ahwar
(Nawa Recordings)
Ooit begonnen in een Misfits-coverband, nu een naam binnen de undergroundscene in Cairo. De Egyptische elektronische componist Nadah El Shazly debuteert met het abstract mythische ‘Ahwar’. De plaat werd opgenomen in Egypte en Canada met de hulp van Maurice Louca en Sam Shalabi. Een wonderlijke plaat om bij weg te dromen in heerlijke pastelkleuren.

5. Nadia Struiwigh
Lenticular

Lenticular
(Central Processing Unit)
Plots was die plaat er. En de wereld viel voor het geluid van Nadia Struiwigh. Ze werkt intussen aan een tweede plaat die binnenkort bij Denovali wordt verwacht. Intussen kun je op ‘Lenticular’ proeven van een subtiel ambientgeluid in een weerbarstig IDM- en technopalet. Denk trance, new age, ambient en beats.

6. Drvg Cvltvre
Subatomic Metropolis

Drvg Cvltvre presents H-World: Adapted Gills
(Shipwrec)
Verrassing van de maand. Drvg Cvltvre bekent dat opgroeien met Drexciya je niet onberoerd laat en huldigt het nog steeds tot verbeelding sprekende Detroit-technocollectief met een ep op het Nijmeegse Shipwrec. Detroit uit Tilburg dus.

7. Fornet
Erase (I’m Alive)

Fornet EP
(Sentimental Records)
Limburgse twintigers die opgroeien met The Fall, Pavement en Sonic Youth blikken een cassette in en sluiten zich aan bij het door Whispering Sons ingeslagen postpunk-pad. Niets vernieuwends, gewoon heerlijke eigengereide gitaarpop waarop het rechterbeen nauwelijks een dans verhinderen kan.

8. Wailin Storms
Hurricane Trash Wave

Sick City
(Eigen beheer)
‘We spelen primitieve postpunkgothicnoisenowave.’ Als zij het zelf zeggen, waarom zouden wij het dan tegenspreken. De bandleden van Wailin Storms groeiden op op een dieet van Dischord-platen en aanverwanten. Zij klinken als een iets minder venijnige Nick Cave in een gevarieerd Soft Moon-pakket. Lekker ouderwets, zoals Amerikaanse indiebands lang geleden wel vaker klonken.

9. Irreversible Entanglements
Fireworks

Irreversible Entanglements
(International Anthem)
Free jazz-improvisatie met een duidelijke boodschap. Drie muzikanten slaan de handen ineen voor een performance op een ‘Musicians Against Police Brutality’-event naar aanleiding van de moord op Akai Gurley door de NYPD. Enkele maanden later vervolledigen trompettist Aquiles Navarro en Drummer Tcheser Holmer de band en samen nemen ze ‘Fire’ op. Op de plaat spuwt Camae Ayewa (Moor Mother) poëtische en pijnlijke verhalen over black trauma, overleven en kracht. ‘Irreversible Entanglements’ wordt zo een belangrijke band binnen de Black Liberation-beweging.

10. Rødhåd
Escape

Anxious
(Dystopian)
Je kent hem wellicht beter als beatmonster in de donkere technonacht. Of als labelbaas bij het hard beukende Dystopian Records. Eindelijk debuteert de roodharige zelf. ‘Escape’ is het eerste nummer op de plaat dat de beats aanzwengelt zonder dat ‘Anxious’ de dansvloer als monster betreedt. Een stil monster dan misschien weer wel.

11. Von Haze
Root

VII
(Drone)
Het Amerikaanse duo Von Haze maakt een album waarbij in principe elk nummer niet meer is dan een lange drone, aangevuld met spaarzaam toegepaste geluiden van piano, gitaar, orgel en nog zo wat. Von Haze vond hiervoor onderdak op het toepasselijk genaamde Drone-label van Death In Vegas-opperhoofd Richard Fearless. Zelden leken twee werelden zo veraf.


Dit artikel verscheen eerder in GC #142.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties