Geluid

BadBadNotGood

IV

Artiest:BadBadNotGood
Titel:IV
Label:Innovative Leisure
Distributeur:Bertus

badbadnotgoodil.bandcamp.com/album/iv

Het Canadese BadBadNotGood is al enkele jaren de hipste leerling uit de jazzklas. Toen het drietal Matthew Tavares (keyboard), Chester Hansen (bas) en Alexander Sowinski (drums) een nummer van shockrappers Odd Future coverden voor hun leerkrachten aan het conservatorium, werd hun prestatie vrolijk afgewezen als weinig waardevol. In plaats van hun professoren Whiplash-gewijs aan te vallen, besloten ze hun versies op het net te plaatsen, met het succesverhaal tot gevolg. Toegegeven, terwijl hun vroege coverplaten niet altijd even interessant waren, heeft de band sinds het twee jaar oude ‘III’ wel degelijk een heel eigen stem gevonden. Het mag nog te plat zijn voor de jazzpuristen, wij zijn fan van de drive die BadBadNotGood in de jazz brengt. De trucjes van opbouwende structuren en akkoordveranderingen die soms recht uit postrock geleend lijken, het duidelijke spelplezier dat van de rollende bassen en drums afspringt en de ongekunsteldheid waarmee de band jazz, pop, hiphop en soul vermengt; het is raar dat er nooit iemand eerder op is gekomen. Op ‘IV’ zet het trio zijn zegetocht verder met de permanente toevoeging van saxofonist Leland Whitty en een breder klankenpalet dan we voorheen hoorden. Ze laten nog altijd pompende, uitgesponnen grooves ontaarden in perfect festivalmateriaal (‘Speaking Gently’), maar ‘IV’ bevat ook zwoele zomerse soul (‘In Your Eyes’), Chicago hiphop (‘Hyssop Of Love’), experimenten met de nieuwe Whitty (‘And That, Too’), Steely Dan-achtige lounge (‘Chompy’s Paradise’) en een samenwerking met Samuel Herring van Future Islands, wiens getormenteerde delivery op maat gemaakt lijkt voor de onderkoelde blanke funk onder ‘Times Moves Slow’. Genoeg variatie en hoogtepunten dus om de occasionele filler te rechtvaardigen. Volwassener is een lelijk woord, maar BadBadNotGood is een zeldzaam product van een goed jaar, en ze worden enkel maar beter.

Reacties