Blog Magazine

Klankstappen met Rozalie Hirs


Haar website toont een overweldigend aanbod aan werken, stuk voor stuk verrassend. Zo realizeerde dichter-componist Hirs voor het Muziekgebouw aan ’t IJ en Klankenbos ‘Curvices’, een app die je wandeling verrijkt met composities waarin tekst en muziek samenvloeien.

Rozalie Hirs (Foto: Sara Anke Morris)

Rozalie Hirs (Foto: Sara Anke Morris)

Rozalie Hirs staat bekend om haar gevarieerde kunstpraktijk. Zo componeert ze vocale, orkestrale en elektronische muziekstukken, maar ze schrijft ook dichtbundels en digitale poëzie. De gedichten die ze in de vorm van muziekstukken in de ‘Curvices’-app heeft geïntegreerd, komen uit haar eerste Engelstalige bundel ‘Curvices and Musicles’, die gaat over een reis over een continent van onbestemde identiteit. Met de gratis app kun je de locatie op een meer persoonlijke manier ervaren, in tegenstelling tot via een gangbaar muziekstuk of een cd.
‘Curvices’ leidt buiten Klankenbos trouwens nog twee andere levens. Tijdens de afgelopen editie van November Music werd een aangepaste versie gepresenteerd voor De Citadel in Den Bosch, en vanaf dit najaar kun je met de app ook de omgeving van Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam verkennen. De app maakte ze in samenwerking met ontwerpduo Cox & Grusenmeyer, app-ontwikkelaar Yvan vander Sanden en architect Machiel Spaan. Zij hielpen haar om een speciaal gps-systeem te ontwerpen, zodat de teksten en de composities binnen een afgebakende plek te beluisteren zijn. “Met de app wordt de locatie een parameter voor het ervaren van de compositie”, aldus Hirs.
Via het gps-systeem op je mobiele telefoon is de interactieve liederencyclus met animaties te ervaren tijdens een wandeling door de hoven en kaden langs het IJ. Door van plaats te veranderen bepaal je mede het verloop van de muziek en de poëzie.
Enkele werken zijn opgezet als gesproken woordcomposities met soundtracks: “Ik vind het belangrijk dat je niet alleen liedjes te horen krijgt, maar dat je de teksten ook als poëzie kunt beleven. Als teksten niet gezongen maar gesproken worden, hoor je via de spreekstem de interne melodie van de tekst zelf.” Die spreekstem, die overigens haar eigen stem is, combineert ze met zelf gesynthetiseerde klanken. De wetenschapper in haar – Hirs is opgeleid als scheikundige – gaat daarbij op zoek naar geschikte frequenties en amplitudes om klanken aangenaam te maken: “Intuïtie en berekening gaan bij mij hand in hand.” Haar gedichten zijn vaak associatief: “Ze gaan over het mens-zijn, over gevoelens, gedachten, identiteit …”
Momenteel werkt Hirs aan een compositie voor het ensemble Asko|Schönberg: “Het is een compositie voor 21 muzikanten, een spectraal stuk op basis van boventonen die ik bereken via frequentiemodulatie en andere technieken. Wat mij interesseert, is de vraag wat wij auditief interessante harmonieën vinden, hoe je intuïtieve ervaringen in verband kunt brengen met natuurkundige eigenschappen.”

In 2015 deed Musica een open oproep naar klankgedichten, met als resultaat meer dan 350 inzendingen uit België en Nederland. Uit de inzendingen werd een sterke selectie gemaakt van acht klankgedichten, die sindsdien een poëtisch parcours door Klankenbos vormen. De gedichten worden verzameld in een publicatie, waarin ook bijdragen van Maud Vanhauwaert zijn opgenomen.

 

Op 11 september kun je Curvices beleven in en om Muziekgebouw aan ’t Ij in Amsterdam. En op 18 oktober in Klankenbos in Neerpelt.

Comments


Dit artikel verscheen eerder in GC #129.

Koop deze editie in onze webshop!

Live

Rozalie Hirs brengt een performance tijdens het 10 jaar Klankenbos klankkunstevenement op 18 okto­ber 2015. Meer info: musica.be/10-jaar-klankenbos.

Reacties




%d bloggers liken dit: