728x90 MM

Hell Is Truth Seen Too Late, Chapter I & II

Kleine, dwarse, eigenzinnige labels die over de grenzen van genres heen kijken, ze bestaan nog. En dan mag het allemaal een beetje chaotisch verlopen inzake communicatie en releases.

Het microlabel Svart Blod bracht al iets uit van Teen Creeps en een split van Rape Blossoms met Shadowhouse. Zeer brave huiskamermuziek, toch als we het vergelijken met de twee eerste (van vier) hoofdstukken die ‘Hell Is Truth Seen Too Late’ vormen. Mondy, ooit in een vorig leven de eerste bassist van Amenra en nu actief bij het furieuze Vvounds is samen met een anoniem gebleven partner aan de slag gegaan om vier hoofdstukken helse black metal te schrijven, waarbij het de bedoeling is dat bij elk hoofdstuk een andere “zanger” de hoofdrol op zich neemt.

Voor ‘L’Appel Du Vide’ en ‘Ashoka’s Hell’ koos Mondy voor zijn bandgenoot Jenci Vervaeke, van wie we weten dat hij ijselijke kreten en misantropische haat op magistrale wijze uit zijn strot weet te wringen. Beider voorliefde voor extreme black metal druipt van de twee nummers (hoofdstuk 1) en doet een band als Wiegedood als pussies klinken.

In Hoofdstuk Twee, met ‘Triumphant On The Ruins Of The World’ en ‘Nine’, is het Hans V van Liar die de honneurs waarneemt. De stijl zit nu meer in de epische Zweedse black metal vermengd met hardcore, en ook deze combinatie blijkt wonderwel te werken. De hoofdstukken worden onderverdeeld per cassette, in een houten box. Deel twee, met de resterende twee hoofdstukken, komt er hopelijk snel aan! Samen gelegd vormen de twee delen dan één collage, gemaakt door Mondy, die ook op een shirt werd gedrukt. Een beetje conceptueel denken dus, ook bij black metal!

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
RDS-220_St
geplaatst:
ma 6 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!