Audio

MIXCLOUD MONDAY: Stijn Buysts eindejaarslijstje 2013


Het jaar is weer voorbij! Tijd voor een overzicht van de beste muziek, concerten en andere culturele activiteiten van 2013. Verschillende medewerkers van Gonzo (circus) stelden een lijstje samen en maakten daarbij een mixtape. Deze keer: Stijn Buyst.

2013 was het jaar waarin bij ondergetekende schizofrenie werd gediagnosticeerd. Door een platenhandelaar, nota bene. Nu, wanneer we onderstaand thematisch lijstje bekijken, kunnen we niet veel anders dan de man deels gelijk geven. Maar toch: het is allemaal muziek, meneer.

België

We hebben dit jaar uitzonderlijk veel tijd gesleten met muziek van ‘eigen bodem’.

We herinneren ons onder andere schoon plaatwerk van Urpf Lanze (‘Procession Of Talking Mirrors’, Audio.MER), Kaboom Karavan (‘Hokus Fokus’, Miasmah), Dans Dans (‘I/II’, Unday), Flying Horseman (‘City / Same City’, Unday), Joachim Badenhorst (‘The Jungle, He Told Me’, Smeraldina-Rima), Carate Urio Orchestra (‘Sparrow Mountain’, Klein), Lieven Martens Moana (‘Music From The Guardhouse’, Kraak), Dirk Serries (‘Microphonics XXI-XXV’, Tonefloat), Ignatz (‘Can I Go Home Now’, Fonal) en Innercity (‘A Lion’s Baptism’, Further) en Félicia Atkinson (‘Visions / Voices’, Umor Rex en ‘Dark Morse’, Shelter Press). En omdat Hollanders ook Belgen zijn: The Ex & Brass Unbound (‘Enormous Door’, Ex Records).

Afrika + Midden-Oosten

Met dank aan Awesome Tapes From Africa: Nâ Hawa Doumbia (‘La Grande Cantatrice Malienne’) en Hailu Mergia & His Classical Instrument (‘Shemonmuanay’). En ook wel ‘Grand Kalle & L’African Jazz – Souvenirs From The Congo’ op het verse Brusselse label Planet Ilunga. Verder goed spul gehoord uit Cairo (Land of Kush (‘The Big Mango’, Constellation) en Alan Bishops Invisible Hands) en het Libanees-Canadees-Chileens-Franse viercontinentenproject Jerusalem in My Heart (‘Mo7it Al Mo7it’, Constellation).

Turkije

Het plan was ons een weekje onder te dompelen in een warm bad van Istanboelse underground, maar dat plan liep dus stuk op een muur van traangas. Gelukkig waren de platenwinkels nog wél open, tussen de politieraids door. Het leek daar bij momenten Antwerpen wel. Schone ontdekkingen: Replikas en Konstrukt. Verder was deze trip voor ons vooral het bewijs van wat we stiekem al lang wisten: de ‘traditionele’ media zijn een héél slechte thermometer voor wie wil weten hoe het staat met de democratie, niet eens zo ver van ons. Volhouden Occupy Gezi! En veel Raki drinken, dat ook.

Elders

MV&EE, ‘Shade Grown’ (Blackest Rainbow), Wolf Eyes ‘No Answer Lower Floors’ (De Stijl), The Dead C ‘Armed Courage’ (Badabing), Forest Swords ‘Engravings’ (TriAngle), Bill Orcutt ‘A History Of Every One’ (Editions Mego), Brothers Unconnected ‘Unrock The House’ (Unrock), Fire! Orchestra ‘Exit!'(Rune Grammofon), Date Palms ‘The Dusted Sessions’ (Thrill Jockey) The Thing ‘Boot!’ (The Thing Records), Fuck Buttons ‘Slow Focus’ (ATP Recordings)

Het oog wil ook wat

Visions / Voices' van Félicia Atkinson

Visions / Voices’ van Félicia Atkinson

De mooist uitgegeven release van 2013 was waarschijnlijk ‘Visions / Voices’ van Félicia Atkinson (Umor Rex). Speciaal voor dat smaragdgroene vinyl hebben we een hele namiddag geknutseld om een lampje boven onze platenspeler te installeren (normaal gezien kan de kleur van vinyl ons geen hol schelen). Ook: het prachtige zeefdrukwerk van Marijke Loozen voor Joachim Badenhorsts nieuwe Klein-label.

Het zwarte gat

Al een paar jaar in vrije val in het zwarte gat dat (free-)jazz heet. Het begon allemaal voorzichtig – een beetje Monk, wat Ornette Coleman en iets van Don Cherry. Ondertussen hebben we het dusdanig te pakken dat we in een grote boog om de plaatselijke jazzdealer heen lopen – voor je het weet heb je wéér een box met vijf uur Peter Brötzman meegegrist. Hét moment waarop we beseften dat we met een probleem zaten, was toen we probeerden uit te rekenen of een nachtelijke fietstocht naar De Singer in Rijkevorsel haalbaar was.

Perfecte Double-Bill

Mount Eerie met The Haxan Cloak als opwarmer (16 mei, ABClub).

Nooit meer

De volgende keer dat we op een concert naast politicus Vincent Van Quickenborne staan, vragen we ons geld terug. Wat een schaamtelijk bezopen vertoning was me dat, zeg, tijdens Beak>>. Verder was Sonic City 2013 helemaal top.

Magische momenten in Antwerpen

Met pijn in het hart afscheid genomen van Scheld’Apen. Maar die jongens komen hopelijk wel terug in 2014 – ongetwijfeld radicaler zot dan ooit.

Ook AudioPlant, een wonderlijke bungalow in het bos op de Antwerpse Linkeroever, hield er na amper een jaar mee op. Welk obscuur orkest er ook speelde (uit het blote hoofd: Evrard/Gebruers/Stadhouders-trio, Ignatz, Daniel Bachman, Ernesto Gonzalez, Junzo Suzuki…), het eten was altijd hemels, de ontmoetingen magisch en de timetable optioneel. Een welkome hartmassage in koude Antwerpse tijden.

Nog maar net was de sloophamer voor de AudioPlant besteld, of daar was al opvolger The Falk. Eén keer per week wordt de volkse bruine kroeg De Valk getransformeerd in een psychedelisch oord van verderf en leute. In de kleine maand dat The Falk bestaat, zagen we er al prachtconcerten van King Champion Sounds en MV&EE. Maar veruit de meest magische nacht van 2013 valt op het conto te schrijven van de 89-jarige Marshall Allen, die – toen alleen de zotten en zatlappen nog overschoten – samen met Jüfro, Greg Fox (Liturgy) en Nonhorse met een allesverschroeiende jam The Falk en bij uitbreiding Antwerpen héél even omtoverde tot de allermooiste plek ter wereld. Meer van dat graag, voor 2014.


Reacties