Exploding in Sound


Met scheve rock is alles in orde, dank u. Onkruid vergaat niet, en afgaande op de catalogus van het New Yorkse label Exploding in Sound is het genre zelfs meer dan ooit springlevend.

Scheve rock: lo-fi, uptempo rock met onzuivere zang en een flinke scheut noiserock op tijd en stond. Pile, Geronimo! en Krill zijn er erg bedreven in, en Exploding in Sound is dan weer bedreven in het verzamelen van dat talent. In drie jaar tijd stuurden ze meer dan dertig releases de wereld in, op cd, vinyl en cassette.

Oprichters van het label zijn Dan Goldin and Dave Spak. Beiden zetten als student hun eerste stappen in de muziekindustrie door het schrijven voor onlinemagazines en eigen muziekblogs. Vervolgens gingen ze daar professioneel aan de slag.
Dan Goldin: “Zowel Dave als ik hebben een diploma muziekindustrie behaald aan de universiteit. Na mijn studies heb ik voor verschillende grote labels gewerkt, soms op vaste basis, soms met een tijdelijk contract. En ook al heb ik daar nuttige ervaring opgedaan, ik had snel door dat het niets voor mij was.”

Authentiek
Dus besloten Goldin en Spak samen een label op te richten, met niet veel meer dan de intentie om hun favoriete muziek zo veel mogelijk te verspreiden. Daarbij hadden ze zo hun voorbeelden.
Goldin: “Ik heb altijd opgekeken naar Dischord en Touch and Go Records (de labels van respectievelijk Fugazi en Shellac, red.). Beide labels hebben altijd koppig hun weg gevolgd en hebben een indrukwekkende catalogus opgebouwd. Meer recent hou ik erg van zowat alles wat verschijnt bij Hardly Art en Castle Face. Daarnaast hebben verschillende van onze vrienden geweldige labels, zoals Double Double Whammy, Inflated, Community, Run For Cover, Father/Daughter … Het is fijn te weten dat je niet de enige bent die op een geëngageerde manier met muziek bezig is.”
Het woord is gevallen: ‘geëngageerd’. Exploding in Sound wil authentiek en artiestvriendelijk zijn. Goede muziek verspreiden: daar gaat het om. De selectie gebeurt in overleg. Goldin: “Dave en ik hebben grotendeels dezelfde muzieksmaak, maar er zijn ook een paar voorkeuren die we níét delen. Ik heb het wel voor de meer lo-fi garagepunk-dingen, in tegenstelling tot Dave. Hij houdt van experimentele pop en metal, wat mij dan weer minder kan bekoren.”

Versterking
Recentelijk kreeg het duo versterking van vriend aan huis Alec Cakebread, die ze prompt aanstelden als label manager, en die vooral de zakelijke taken toegeschoven krijgt. Verder houdt Goldin zich nog altijd bezig met pers en promotie, en collega Spak met het behandelen van de demo’s die hun mailbox overspoelen. Al is dat niet het aangewezen kanaal om snel opgenomen te worden in de Exploding in Sound-familie.
Goldin: “De meeste bands die we een contract hebben aangeboden, hebben we op een organische manier gevonden: omdat ze bevriend zijn met groepen op ons label, of omdat we ze zelf hebben leren kennen door ze verschillende keren live te zien.”
Dat laatste is erg belangrijk: “Ik vind dat we een band toch minstens tien keer hebben moeten zien optreden voor we hun een contract aanbieden. Ze moeten veel toeren en live echt goed zijn vooraleer we zelfs maar overwegen om ermee samen te werken.”

Labeltrouw
De tweede release op het label was de ‘Sports EP’ van Speedy Ortiz, wellicht de bekendste naam in het rijtje. Tegenwoordig zit de groep rond Sadie Dupuis bij Carpark Records (Beach House, Dan Deacon). Hoe cool en genereus kleine labels ook zijn, het fenomeen van label-hopping is onvermijdelijk. Soms leidt het tot conflicten, soms is het de natuurlijke gang van zaken. Veel heeft te maken met de instelling van het label: zien ze het als hun rol om beloftevolle groepen een eerste platform aan te bieden, waarna ze later de sprong kunnen maken naar een groter label, of investeren ze juist in langetermijnrelaties?
Goldin: “Bij voorkeur gaan we bij Exploding in Sound voor langetermijnrelaties, maar we zijn ons ervan bewust dat grotere platenfirma’s heel wat meer te bieden hebben dan wij, en dat sommige groepen niet aan de verleiding kunnen weerstaan. We willen in ieder geval het beste voor onze groepen, en we kunnen dan ook niet kwaad zijn op de artiesten die bij ons vertrekken. ‘Horizontale’ bewegingen naar labels van een gelijkaardige grootte daarentegen, dat ligt moeilijker.”

Budgetten
De rol van labels is de afgelopen vijftien jaar aanzienlijk veranderd: een aantal kleinere labels beperkt het risico en werd puur distributie- en promotiekanaal. Exploding in Sound biedt nog altijd meer aan. Goldin: “We nemen in ieder geval alle persingskosten en de verpakking voor onze rekening, net zoals distributie en promotie, zonder dat we dat doorrekenen aan de bands. Wat we daarnaast leveren, hangt af van release tot release.”
Zo heel veel verschil is er dan ook niet met de klassieke rol die labels vroeger speelden.
Goldin: “Het grootste verschil zit, denk ik, in de grootte van de budgetten. Labels werken niet meer met de budgetten van weleer, en hebben dan ook geen indrukwekkend personeelsbestand meer. Kijk naar ons: met enkele mensen doen we de verdeling, de verzending, de marketing, contacten met de pers … Uiteindelijk doen we hetzelfde als de platenlabels vroeger, maar met veel minder middelen, en onze aandacht moeten we verdelen over veel meer verschillende taken.”

Kwaliteitsmerk
De ambities voor de komende jaren zijn bescheiden, maar realistisch: “Ik hoop dat we van ons label een zelfbedruipend model kunnen maken, zodat de inkomsten volstaan om de uitgaven te financieren, en dat we anderzijds even artiestvriendelijk kunnen blijven als vandaag. Ook willen we constante kwaliteit aanbieden, zodat muziekliefhebbers kunnen vertrouwen op onze smaak en nieuwe groepen checken, gewoon op basis van het feit dat ze het Exploding in Sound-label dragen.”

[KADERSTUK]

Vijf essentiële releases

Geronimo! – Buzz Yr Girlfriend: Vol. 4 – Why Did You Leave Me?
Geronimo! zette er met deze release een punt achter, en stopt zo op een hoogtepunt. De drie tracks razen aan een rotvaart voorbij, en behoren tot hun beste werk.

Krill – A Distant Fist Unclenching
Na twee platen in eigen beheer kon Krill met dit sterke ‘A Distant Fist Unclenching’ terecht bij Double Double Whammy en Exploding in Sound. Gevarieerd, tegendraads, expressief-emotionele zanglijnen: Slowdime, Dischord en Touch and Go zijn nooit veraf.

Pile – You’re Better than This
Nog hoekiger dan Krill is Pile, een viertal uit Boston. Drie platen in eigen beheer gingen ‘Dripping’ en ‘You’re Better than This’, beide op Exploding in Sound, vooraf. ‘#2 Hit Single’ van hun laatste plaat zou in een rechtvaardige wereld inderdaad een hit zijn.

Palehound – Bent Nail EP
Palehound is het project van Ellen Kempner. Met een aantal muzikanten bokste ze acht breekbare lo-fi-liedjes in elkaar, verspreid over een 7 inch en deze ep. Exploding in Sound brengt in augustus haar volwaardige debuut ‘Dry Food’ uit.

The Big Ups / Washer / Flagland Split-7 inches
The Big Ups maakten vorig jaar indruk met hun scherpe debuut ‘Eighteen Hours of Static’, een van dé noiserockreleases van 2014. Hun 7 inches klinken ruwer, en dat geldt ook voor de samenwerkingen met ECB&B-artiesten Washer en Flagland. In deze split-reeks, een samenwerking van ECB&B met Exploding in Sound, vormen de drie bands telkens een koppeltje. Vooral Washer is in topvorm: zij leveren met ‘Joe’ de aanstekelijkste track. Van hen verschijnt dit jaar nog een volwaardige plaat bij Exploding in Sound.


Dit artikel verscheen eerder in GC #128.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties