Geluid

Sleaford Mods

English Tapas

Artiest:Sleaford Mods
Titel:English Tapas
Label:Rough Trade Records

www.roughtrade.com

Wie nog niet eerder van het Britse duo Sleaford Mods hoorde, mag ervan verzekerd zijn niet meer bij te zijn wat er vandaag de dag op muziekgebied gebeurt. Uit Nottingham komt het duo, alwaar woordenspuwer Jason Williamson ondergronds naar het juiste geluid begon te zoeken. In 2009 vond hij een compagnon en het duo noemde zichzelf in eerste instantie That’s Shit, Try Harder. Het werd al snel Sleaford Mods, naar een gehucht dicht bij Lincolnshire, waar de band vandaan komt. Na het uitbrengen van ‘Wank’ (2012) verving Andrew Fearn, al te horen op de plaat, Simon Parfrement, waarna het plots allemaal in een hogere versnelling ging. Beiden luisterden veel naar hipjop, bij voorkeur Wu-Tang Clan. Dat collectief is mee de oorzaak van de punkhop die Sleaford Mods maakt. Minimale beats, de meeste geluiden uit een machine en de verhalen over de werkende klasse vanuit de onderbuik zelf van Wiliamson vormen het handelsmerk. Het vette accent van Williamson, de maatschappijkritiek, het muzikale minimalisme en hun podiumattitude die fuck niet alleen in overvloede in de nummers laat horen; maar ook in hun houding, stuwt de band naar bredere bekendheid. ‘Key Markets’ (Harbinger Sound, 2015) betekende de grote doorbraak. Samenwerkingen met The Prodigy en Leftfield werden in diezelfde periode gerealiseerd. In oktober verscheen de voorloper van ‘English Tapas, het vijf nummers tellende ‘T.C.R.’ op Rough Trade, waarop de band zich helemaal overtrof. Een extra overtreffende trap is ‘English Tapas’ niet, al staan er wel een resem knallers op (‘Army Nights’, ‘Just Like We Do’, het geniale ‘Drayton Mannered’). De invloed van John Cooper Clarke, The Fall en Ian Dury zijn onmiskenbaar aanwezig, zeker door de spraakzang van Williamson. Een schande is dat zeker niet. Sleaford Mods is voldoende eigenwijs om iedereen te kakken te zetten, invloeden incluis.

Reacties