Geluid

Steve Adams/Scott Walton Duo

Cookies For Cyrano


Artiest:Steve Adams/Scott Walton Duo
Titel:Cookies For Cyrano
Label:pfMentum
Distributeur:

Artiest:Tim Perkis & Scott Walton

Artiest:Steve Adams/Tim Perkis

www.pfmentum.com

Kruisbestuivingen binnen de crew die platen uitbrengt bij pfMentum, dat moet zeker kunnen en dat bewijzen Steve Adams, Scott Walton en Tim Perkis met deze drie releases. Elk van de muzikanten speelt op twee van de drie platen, in telkens een andere bezetting en net zo goed met een andere klankkleur en insteek. Saxofonist Steve Adams is wellicht het bekendst vanwege zijn aandeel in Rova Saxophone Quartet. De NewYorker speelt nog in een hele resem andere bands (onder meer Bill Horvitz Band) of gaat duels aan met gelijkgezinden. Steve Perkis werkt liever met allerlei elektronica, zit in een van de gedaantes van Rova maar is wellicht het bekendst door zijn bepalende rol bij The Hub en The League Of Automatic Music Composers. Contrabassist en pianist Scott Walton is al net zo’n veelzijdige muzikant, die niet alleen bij Rova speelt, maar ook bij Jeff Kaiser, Alex Cline, Gilbert Isbin en nog met een heel stel andere muzikanten het podium deelde. Improviseren, luisteren naar elkaars instrument, nu en dan een beetje jazz spelen om het experimentele karakter van de platen wat de vergoelijken, dat is zowat het motto van dit stel albums. De virtuositeit van Walton als pianist is het best te horen op ‘Applied Cryptography’, alwaar hij Perkis echt wel het zweet onder de nagels speelt, zodat ook die zijn beste trucjes en geluidjes moet inzetten om enigszins op te boksen tegen Walton. Dat is op ‘Cookies For Cyrano’ eerder omgekeerd, want daar moet Walton opboksen tegen de prominent aanwezige saxofoon van Adams, die van zacht blazend tot opdringerig en maniakaal toeterend het hele spectrum inzet. Op ‘A Few Eccentricities’ blaast Adams dan weer net te veel op zijn fluit, een instrument waar we in om het even welk genre het vliegend schijt aan hebben, en wat dus ook hier ons humeur zwaar naar beneden haalt als we deze plaat een kans geven. Adams trekt dan bovendien nog meer het laken naar zich toe dan bij zijn samenwerking met Scott Walton het geval was, wat deze plaat tot de minst interessante (voor ons toch) van het trio maakt. ‘Applied Cryptography’ is veruit het beste album, doordat Walton en Perkis elkaar het best aanvoelen, en elektronica en het soms eenvoudige, soms complexe pianospel van Walton, dat veelvuldig in de vervormer vliegt van Perkis, veel interessanter en aangenamer klinken dan de toch wel net te opdringerige blazerssectie van Adams. We hebben daar namelijk even geen zin in.

Reacties